اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

افغانستان و استرالیا توافقنامه استراتژیک امضا کردند

خبرگزاری فارس: در فاصله چند روز از امضای پیمان استراتژیک میان افغانستان و آلمان، حامد کرزی و نخست وزیر استرالیا توافقنامه همکاری‌های استراتژیک و بلندمدت امضا کردند.

افغانستان و استرالیا توافقنامه استراتژیک امضا کردند

به گزارش فارس، رئیس جمهور افغانستان در سومین روز سفرش به آمریکا، موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت میان افغانستان و استرالیا را با "جولیا گیلارد" نخست وزیر استرالیا در شهر شیکاگو آمریکا امضا کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهور افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سران 2 کشور پس از امضای این موافقتنامه در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند.

بر اساس این اطلاعیه، کرزی در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از کمک‌های استرالیا در 10 سال گذشته به افغانستان، اظهار داشت: استرالیا کشوری است که در ایجاد توسعه و ثبات افغانستان سخاوتمندانه کمک کرده و مردم ما این کمک‌ها را همواره به خاطر خواهند داشت.

نخست وزیر استرالیا نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از امضای پیمان استراتژیک با افغانستان، گفت: ما افغانستان را رها نخواهیم کرد و این موافقتنامه نشان‌دهنده آن است که استرالیا و افغانستان همواره با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما قصد داریم به مردم افغانستان بگوییم که در رشد اقتصادی، ارائه خدمات در عرصه‌های سلامت و ایجاد فرصت‌های آموزشی، سهم خود را در افغانستان انجام خواهیم داد.

در اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان ضمن اشاره به محتوای پیمان استراتژیک افغانستان - استرالیا، آمده است: این موافقتنامه براساس احترام به اصول حاکمیت ملی، استقلال و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر امضا شده است.

همچنین بر اساس این توافقنامه، 2 کشور بر تعهدات مشترک در امر توسعه و تحکیم صلح، دموکراسی، توسعه، حقوق بشر و حاکمیت قانون تأکید می‌کنند.

در این توافقنامه بر اهمیت منافع مشترک، ثبات در افغانستان، توسعه دموکراسی، توجه به توانمندی‌های بالفعل در مقابله با تروریسم بین‌المللی و پایبندی به صلح منطقه‌ای تأکید شده است.

توافقنامه همکاری‌‌های بلندمدت میان افغانستان و استرالیا ادامه مصوبات صورت گرفته در کنفرانس‌های لندن، کابل و "لیسبون" است

این توافقنامه با در نظر گرفتن روابط عمیق و دوستانه میان افغانستان و استرالیا در عرصه‌های سیاسی، دینی، توسعه، تجارت، سرمایه‌گذاری، امور مهاجرت و تقویت و رشد ارتباطات فرهنگی و مردمی، امضا شده است.

در چند ماه اخیر افغانستان چند موافقتنامه‌ استراتژیک با کشورهای هند، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان امضا کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول