اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشست ناتو در میان موجی از تظاهرات در شیکاگو آغاز شد

خبرگزاری فارس: سران دولتی ۲۸ عضو کشورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ساعاتی پیش، بیست و پنجمین نشست سالانه خود را در میان موجی از اعتراضات به این نشست، در شیکاگو آغاز کردند.

نشست ناتو در میان موجی از تظاهرات در شیکاگو آغاز شد

به گزارش فارس به نقل از "نیویورک دیلی نیوز"، سران کشورهای عضو ناتو ساعاتی پیش، بیست و پنجمین نشست سالانه خود را در شیکاگو آغاز کردند.

"باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارات افتتاحیه این نشست اعلام کرد که ائتلاف ناتو "پایه مستحکم" امنیت و آزادی مشترک کشورهای عضو ناتو است.

اوباما تصریح کرد که ناتو در آخرین نشست خود در "لیسبون" که در سال 2010 برگزار شد، یک راهبرد جدید اتخاذ کرد و این ائتلاف متعهد شد و هم‌اکنون در شیکاگو آمده تا این تعهدات را عملی کند.

خبرگزاری رسمی چین موسوم به "شینهوا" گزارش داد که تعهد آتی ائتلاف ناتو به افغانستان و امنیت ،در صدر لیست دستور کار نشست ناتو در شیکاگو است.

اوباما تصریح کرد که ناتو به منظور رویارویی با چالش‌های جدید امنیتی و همچنین جدول‌بندی مرحله بعدی انتقال نیرو در افغانستان، در بخش قابلیت‌های جدید و منابع ژرف سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد که ائتلاف ناتو همچنین درنظر دارد با همسایگان و شرکای خود به منظور تقویت شبکه مشارکت امنیت جهانی ناتو دیدار کند.

"آندرس فوگ راسموسن" دبیرکل ناتو نیز از جانب خود اعلام کرد که این نشست تعهدات "پیوند حیاتی" میان آمریکای شمالی و اروپا را در قرن 21 تجدید می‌کند.

راسموسن تصریح کرد که اعضای ناتو در صدد هستند تا در خصوص انتقال مسئولیت امنیت به افغانستان تا پایان سال 2014 و همچنین حمایت از این کشور بعد از آن سال بحث و گفت‌وگو کنند.

وی ادامه داد که اعضای ناتو همچنین در نظر دارند از توانمندی ناتو برای مقابله با چالش‌های جدید با فرهنگ تجدید شده از همکاری اطمینان حاصل کنند.

نشست دو روزه ناتو که از امروز آغاز شده است در ابتدا مسئله قابلیت‌های امنیتی ناتو در عصر ریاضت اقتصادی را بررسی می‌‌کند و سپس فردا دوشنبه جلسه خود را به انتقال قدرت در افغانستان تخصیص می‌دهد.

بر اساس این گزارش، از دستاوردهای احتمالی نشست ناتو، تعهد به نقطه عطف در سال 2013 است که نیروهای ناتو در افغانستان نقش حمایتی از نیروهای افغان را برعهده می‌گیرند.

به گفته مقامات آمریکایی، ائتلاف ناتو همچنین در صدد است تا درباره خرید یک ناو هواپیمای جاسوسی، تسلیحات اشتراکی و تجهیزات آموزشی و همچنین حمایت از بازدارندگی هسته‌ای در اروپا بحث‌ها و گفت‌وگوهایی انجام دهند.

نشست ناتو در میان موجی از تظاهرات ضداین ائتلاف در شیکاگو برگزار شده است و در خبرها آمده است که هزاران معترض آمریکایی اوایل صبح امروز در یکی از بزرگترین تظاهرات سالهای اخیر، از مرکز شیکاگو به سمت مقر نشست سالانه ناتو تظاهرات کردند و خشم و اندوه خود را از جنگ، تغییرات اقلیمی و گستره وسیعی از مشکلات جهان ابراز کردند.

تعدادی از معترضان نیز توسط مأموران پلیس دستگیر شدند و پس از درگیری در منطقه مک کورمیک، پلیس شیکاگو در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تظاهرات در نزدیکی مقر نشست ناتو به دستگیری 45 نفر از معترضان و زخمی شدن 4 مأمور پلیس منتهی شده است.

انتهای پیام/ف.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول