اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی برخورد با کوچ زودرس صورت گرفت

تشکیل پرونده برای 100 دامدار متخلف در کهگیلویه‌

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه گفت: در قالب طرح جلوگیری از کوچ زودرس با بهره‌گیری از نیروهای حفاظتی 100 دامدار متخلف را شناسایی و برای آنها تشکیل پرونده دادیم.

تشکیل پرونده برای 100 دامدار متخلف در کهگیلویه‌

مظفر شیردل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار کرد: از آنجا که زندگی عشایر کشور به صورت مستقیم به وضعیت مراتع بستگی دارد، تغییر در کیفیت مراتع موجب تغییراتی در زندگی و معیشت عشایر می‎شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه افزود: کوچ و یا اسکان عشایر و نحوه بهره‎برداری آنان از مراتع نیز در بهبود وضعیت مراتع یا تشدید تخریب آن مؤثر بوده و چگونگی وضعیت مراتع در حفاظت خاک نیز تأثیر غیرقابل انکاری دارد.

شیردل خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر برنامه‎های مختلفی برای حفاظت مراتع تدوین گردیده است که نشان دهنده توجه مسئولان کشور به حفاظت از منابع طبیعی می‎باشد.

وی یادآور شد: علوفه نیز همانند هر محصول گیاهی زمان برداشت مشخصی دارد که بایستی به آن توجه شود تا ضمن تولید بیشتر فرصت رشد و تجدید حیات برای علوفه مراتع فراهم آید.

شیردل افزود: در هنگام بهار اغلب عشایر با این مسئله روبه‌رو می‌شوند که وقتی با دام‌های خود به مراتع ییلاقی کوچ می‌کنند، مراتع ییلاقی عمدتاً توسط دام‌های روستائیان منطقه و یا سایر عشایری که زودتر از دیگران به مراتع ییلاقی رسیده‌اند، مورد چرا واقع شده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: دارندگان پروانه چرا نیز زودتر از زمان معمول به مراتع ییلاقی کوچ می‌کنند که همین عامل موجب چرای زودرس مراتع می‌شود.

شیردل ادامه داد: زمان آغاز کوچ عشایر در کهگیلویه 25 اردیبهشت بود و با توجه به فشارهای بیش از حد دامداران کوچ آنها از 18 تا 20 اردیبهشت شروع شد که با بهره گیری از نیرو های حفاظتی در قالب گشت‌های ثابت و سیار، نیروهای فصلی، همیاران طبیعت و مخبرین محلی متخلفان را شناسایی و برای 100 نفر از آنها تشکیل پرونده دادیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه ابراز داشت: 28 نفر از نیروهای حفاظتی به صورت مستقیم و 40 نفر نیز به صورت غیر‌مستقیم در بحث کوچ زودرس همکاری داشتند.

شیردل تأکید کرد: با کسانی که به صورت غیرقانونی مبادرت به ریشه کنی گیاهان مرتعی می‌کنند به صورت جدی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول