اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

نگاهی به دیدگاه‌ها و اندیشه‌های "حمدین صباحی" نامزد ملی‌گرای انتخابات مصر

خبرگزاری فارس: حمدین صباحی، نامزد ملی‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در تبیین برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود می‌گوید، در صورت پیروزی در انتخابات خواست مردم مصر درباره لغو پیمان کمپ‌دیوید و صادرات گاز به رژیم صهیونیستی را عملی می‌کنم.

نگاهی به دیدگاه‌ها و اندیشه‌های "حمدین صباحی" نامزد ملی‌گرای انتخابات مصر

به گزارش فارس، "حمدین صباحی"، حمدین صباحی، نامزد ملی‌گرای57 ساله مصر که زندگی سیاسی خود را در مخالفت با حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر گذرانده است در گفتگو با روزنامه "المصری الیوم" و در توضیح برنامه‌های انتخاباتی خود گفت: به محض به دست گرفتن قدرت و رسیدن به ریاست جمهوری مصر عرضه گاز مصر به اسرائیل را قطع می‌کنم، چون اعتقاد دارم، صدور گاز مصر به اسرائیل لکه ننگی بر پیشانی مردم مصر و موجب شرمساری است.

این نامزد ملی‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مصر در پیمان کمپ دیوید مطلبی درباره لزوم صادرات گاز مصر به اسرائیل وجود ندارد، گفت: چگونه می‌توان پذیرفت، در حالی‌که مردم مصر در استان‌های مختلف کشور از این سرمایه‌ ملی محروم هستند، آن را با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی به اسرائیل صادر کنیم.

صباحی تاکید کرد که اگر زمانی خواسته واقعی مردم مصر لغو معاهده کمپ دیوید باشد، وی لحظه‌ای در این‌باره تردید نخواهد کرد.

اما درباره قضیه فلسطینی وی از شورای عالی نظامی حاکم بر مصر بابت بازگشایی گذرگاه رفح تشکر و تاکید کرد که وی همواره با محاصره غزه مخالف بوده و در صورت پیروزی در انتخابات از مقاومت فلسطینی و حتی مقاومت در لبنان و عراق حمایت خواهد کرد و اگرچه هرگز به دنبال جنگ نبوده، اما اگر جنگ به ما تحمیل شود برای عزت وکرامت مصر مبارزه خواهد کرد.

این نامزد ملی‌‌گرای مصر در ادامه خواستار محاکمه سریع وعلنی "حسنی مبارک"، رئیس جمهور مخلوع، خانواده و سران رژیم سابق به اتهام غارت ثروت کشور، کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری در جریان انقلاب 25 ژانویه، تقلب در انتخابات و شکنجه معارضان در زندان‌ها و مراکز پلیس شد.

حمدین صباحی برای محاکمه مبارک و خانواده وی وسران رژیم سابق پیشنهاد داد، 10 تا 20 مرکز قضایی کیفری با حضور قضات عادل تشکیل شود تا پس از رسیدگی به اتهامات آنها احکام عادلانه‌ای درباره آنها صادر و این پرونده بسته شود.

صباحی که در انتخابات پارلمانی سال‌های 2000 و 2005 به رغم تقلب گسترده رقبایش توانست به عنوان نماینده مستقل به پارلمان مصر راه یابد، با شعار "یکی از خودمان تلاش می‌کند"، در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت کرده و تلاش می‌‌کند، حمایت مردمی را به دست آورد.

او می‌گوید: هدف ما این است که مصر را وارد فهرست کشورهای پیشرفته کنیم و اطمینان داریم که منابع مصر اگر به درستی مدیریت شود و به نفع مردم در کشوری دموکراتیک مورد بهره‌برداری قرار گیرد، دستیابی به چنین هدفی دور از دسترس نخواهد بودو

او از کشورهای برزیل، مالزی و ترکیه به عنوان الگوهایی یاد می‌کند که مصر می‌تواند در زمینه اقتصادی از آنها در عرصه اقتصادی تبعیت کند.

صباحی بنیانگذار حزب سوسیالیست الکرامه که قبلا ریاست این حزب را نیز بر عهده داشت، هدف نخست و مقدس خود را پیروزی بر عقب ماندگی و فقر ذکر می‌کند و می‌گوید از ریاست حزب الکرامه کناره‌گیری کرده است تا بتواند به قدرت دست یابد.

تحقق برابری و مساوات در مصر از جمله مسائل مورد تاکید الصباحی است و شعار نان، آزادی، عدالت اجتماعی از شعارهای اصلی وی حتی در زمان انقلاب مصر و مشارکت وی در این انقلاب بود.

صباحی که دست کم پنج بار در زمان زمامداری انور سادات، رئیس جمهور معدوم مصر و حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر دستگیر شده است، می‌افزاید: من از عدالت اجتماعی سخن می‌گویم و تمام زندگی‌ام برای تحقق عدالت اجتماعی مبارزه کرده‌ام. من از آزادی‌ها سخن می‌گویم و عمرم را صرف دفاع از آزادی کرده‌ام.

صباحی همچنین قول استقلال بیشتر در سیاست خارجی مصر را می‌دهد و می‌گوید قصد دارد، به سرسپردگی مصر در برابر آمریکا که در دوره حکومت مبارک وجود داشت پایان دهد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول