اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

نخست وزیر مبارک به عربستان اطمینان داد/ رابطه با ایران به ضرر روابط قاهره با ریاض نخواهد بود

خبرگزاری فارس: احمد شفیق آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک به مقامات سعودی در زمینه روابط با این کشور اطمینان داد و گفت که هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد رابطه با ایران به روابط قاهره با عربستان سعودی لطمه بزند.

نخست وزیر مبارک به عربستان اطمینان داد/ رابطه با ایران به ضرر روابط قاهره با ریاض نخواهد بود

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع،‌ احمد شفیق،از بازمانده‌های رژیم مبارک درباره روابط منطقه‌ای آینده مصر در صورت پیروزی در انتخابات تاکید کرد که تلاش خواهد کرد، با تمام کشورهای جهان رابطه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روابط منطقه‌ای در سیاست خارجی وی در اولویت خواهد بود، گفت: در صورتی رابطه مصر با ایران به روابط قاهره با عربستان لطمه بزند،‌ مصر با ایران رابطه مجددی برقرار نخواهد کرد.

شفیق که از وی به عنوان نامزد شورای نظامی یاد می کنند، همچنین گفت که قصد دارد، 6 مشاور برای خود انتخاب کند تا بر اجرای برنامه‌هایش در تمام عرصه‌ها و حوزه‌ها نظارت داشته باشند و چهار نسل از کودک گرفته تا سالمند از آن بهره‌مند گردند.

آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک که امروز با روزنامه سعودی الوطن مصاحبه می‌کرد، افزود: مصر به تمام تعهدات و پیمان‌های بین المللی خود متعهد و ملتزم است و معاهده کمپ دیوید در چارچوب همین معاهدات و پیمان‌ها قرار می‌گیرد.

احمد شفیق در ادامه گفت: تلاش خواهم کرد، در برخی بندهای معاهده صلح مصر با اسرائیل اصلاحات و تعدیل‌هایی انجام دهم،‌ به خصوص بندهایی که به منطقه سینا ارتباط پیدا می‌‌کند، چراکه در یکی از بندهای این معاهده اجازه انجام تعدیلات در آن داده شده است.

شفیق متعهد شد، در صورت پیروزی در انتخابات مصر را در تمام ابعاد سیاسی و اقتصادی و سیاسی و نظامی به کشوری قدرتمند تبدیل کند و پایه و اساس قدرتمند بودن یک کشور اقتصاد پیشرفته و شکوفای آن است.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که مرزهای مصر به دلیل وقوع انقلاب‌های عربی ناامن شود، اما از این پس مصر برپایه حکمت و منطق با قضایا و مسائل موجود از جمله ناامنی در مرزها برخورد خواهد کرد و اولویت ما تامین امنیت مرزها است تا به واسطه آن بتوان امنیت و ثبات را به داخل مصر بازگرداند و به این ترتیب بتواند پای در راه رشد و پیشرفت اقتصادی جامع و فراگیر بگذارد.

شفیق درباره سیاست داخلی خود توضیح داد که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری مصر مشاور ویژه‌ای به نام مشاور "ناظر بر اداره امور نیل" بر خواهد گزید تا به سرمایه‌گذاری بر روی این رود و محیط زیست اطراف آن و تعمیق روابط مصر با کشورهای حوزه رو نیل بپردازد.

وی همچنین گفت که لایحه قانونی تاسیس مجلس امنیت ملی را ارائه خواهد داد.

احمد محمد شفیق نخست وزیر سابق مصر و وزیر سابق هواپیمایی این کشور است و در روزهای پایانی زمامداری حسنی مبارک از سوی رئیس جمهور مخلوع مصر به سمت نخست وزیر این کشور انتخاب شد و تا چند هفته پس از سرنگونی مبارک در این سمت قرار داشت. انقلابیون مصری وی را در زمره بقایای نظام پیشین مصر می‌دانند و نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را محکوم می‌کنند.

شفیق که متولد 25 نوامبر 1941 و فارغ التحصیل دانشکده هوایی مصر است، یکبار و پس از اجرای قانون منع فعالیت سیاسی بازماندگان رژیم سابق از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف شد، اما با تقدیم شکایت و پذیرفته شدن آن توسط کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به گردونه رقابت‌ها بازگشت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول