اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی:

وضعیت فعلی مبادلات نفتی ایران مایه ناکامی آمریکاست

خبرگزاری فارس: راهکارهای ایران در زمینه ادامه مبادلات نفتی با وجود تحریم‌ها، به چالشی برای کشورهای غربی تبدیل شده است.

وضعیت فعلی مبادلات نفتی ایران مایه ناکامی آمریکاست

به گزارش فارس موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، در مقاله‌ای به قلم "الی جاپ" کارشناس امور خاورمیانه این موسسه، به بررسی تاثیرات پذیرش یوان و روپیه از سوی ایران در عرصه بین‌المللی پرداخت.

چاپ در ابتدای این مقاله می‌نویسد که، اعلامیه اخیر ایران مبنی بر پذیرش یوان و روپیه در معاملاتش با دو مشتری بزرگ خود یعنی چین و هند، نشانه دیگری از تغییر ساختاری در قدرت اقتصاد جهانی است. با افزایش رشد اقتصادهای صنعتی آسیا و دیگر مناطق نوظهور، این تغییر روند اقتصاد جغرافیایی شروع به تضعیف جایگاه دلار به عنوان واحد پولی اول در جهان کرده است. اگرچه که حذف قریب‌الوقوع دلار به سختی امکان‌پذیر است، اما "رابرت زوئلیک" رئیس پیشین بانک جهانی از جمله افرادی بود که به نظام پولی جدید اعتقاد داشت و عنوان می‌کرد که وجود چند ارز مختلف در عرصه بین بین‌المللی لازمه جهانی است که هرچه بیشتر در حال حرکت به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود.

• چین و هند نیازهای انرژی خود را مهم‌تر از توجه به تحریم‌های غرب می‌دانند

پرداخت با ارزی به جز دلار به چند دلیل حائز اهمیت است. اول اینکه، بانکوک و دهلی نو، نیازهای انرژی خود را مهم‌تر از توجه به درخواست‌های آمریکا برای پیوستن به تحریم ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، می‌دانند.

بانکوک در صورت حمایت از اقدامات ضد ایرانی در آینده، چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارد. از دست دادن نفت ایران به معنی وارد شدن یک شوک بزرگ به اقتصاد چین است و همچنین قراردادهای متعددی در زمینه استخراج و پالایش نفت به ارزش میلیاردها دلار، در معرض خطر قرار می‌گیرد.

 

 

هند هم ایران را به عنوان دوازه دست‌یابی به آسیای مرکزی و افغانستان می بیند، به خصوص به دلیل روابط تیره‌ای که خود با چین و پاکستان دارد.

 

 

• پرداخت‌ها خارج از سیستم مالی آمریکا انجام می‌شود

نکته دیگر اینکه این پرداخت‌ها کاملا خارج از سیستم مالی آمریکا انجام می‌گیرد. مشتری ایران در چین شرکت "یونی‌پک" است که زیر مجموعه‌ای است از شرکت نفتی "سینوپک" که سومین شرکت نفتی بزرگ چین است. پرداخت‌ها نیز از طریق بانک‌های روسی به حساب ایران انتقال می‌یابد. پرداخت‌های هند نیز از طریق یک بانک هندی به نام "یو‌سی‌او" انجام می‌گیرد و باقی پرداخت‌ها نیز در قالب یورو و از مسیر یک بانک ترکیه‌ای انجام می‌گیرد.

• وضعیت فعلی مایه ناکامی آمریکاست

نویسنده این مقاله، چین و هند را به دلیل استفاده از موقعیت و ارتقا جایگاه واحد پولی خود در عرصه بین‌المللی برندگان این روند می‌داند و وضعیت کنونی را مایه ناکامی آمریکا معرفی می‌کند.

 

چاپ می‌نویسد: برای آمریکا، این موقعیت مایه ناکامی است. این کشور مبادله دلار را از دست می‌دهد، در حالی که حکومت ایران خود را از لبه تیغ تحریم‌ها جدا می‌کند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول