اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

امام خمینی عمل به تکلیف را سرلوحه تعلیم و تربیت اسلامی می‌دانست

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم گفت: امام راحل(ره) در همه شئون و کمالات انسانی و اخلاقی به مقامات عالی دست یافته بود و عمل به تکلیف را سرلوحه تعلیم و تربیت اسلامی می‌دانست.

امام خمینی عمل به تکلیف را سرلوحه تعلیم و تربیت اسلامی می‌دانست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در همایش «امام خمینی(ره) و تعلیم و تربیت اسلامی» که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: تعلیم و تربیت مراحل و مراتبی دارد که هر کس بنا بر همت و تلاش خود از کمترین تا عالی‌ترین مرحله از آن بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه والای تعلیم و تربیت در آموزه‌های دینی خاطر نشان کرد: تربیت در حقیقت بالفعل رساندن استعدادهای نهفته در انسانهاست که به خودی خود شکوفا نمی‌شود و در سایه تربیت مربی به منصه ظهور می‌رسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی صاحب‌نظران و فرقه‌های فکری مسیر رسیدن به تکامل اخلاقی را عزلت و خلوت می‌دانند تصریح کرد: معنای درستی که می‌توان از این حرکت تصور کنیم، اینکه آنها می‌خواهند با دوری از دیگران به معاصی دچار نشوند.

وی در ادامه افزود: این نظریه طرفداران خاص خود را دارد و حتی برخی از آنها امر به معروف و نهی از منکر را که از واجبات جامعه است ترک کرده‌اند و قطعا این انحراف از مسیر درست رسیدن به سلوک و عرفان اخلاقی است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی روش تعلیم و تربیت امام راحل(ره) را متفاوت با بعضی از مدعیان سیر و سلوک دانست و گفت: در سیره رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به خوبی شاهد هستیم که ایشان هیچگاه در کنج عزلت نبوده و همواره حضوری مؤثر در صحنه‌های اجتماعی داشتند و در برابر طاغوت و طاغوتیان به‌ پا خاسته‌اند که اگر اینگونه نبود انگیزه‌ای برای شهادت و اسارت آنها وجود نداشت.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام راحل(ره) همواره برای انجام وظایف و تکالیف اجتماعی تاکید داشته و آن را همچون نماز واجب می‌دانستند.

وی با بیان اینکه انسان باید متجلی همه صفات و شئون الهی باشد اظهار داشت: سالکان و عارفان که در گوشه‌ای خلوت کرده و برای پرورش روح خود و یک بعد اخلاقی در وجودشان تمرکز کرده‌اند به انحراف رفته‌اند، زیرا انبیا و اولیای الهی انسان را به سمت و سوی اوج همه کمالات انسانی رهنمون کرده‌اند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه توازن و تعادل در افعال و رفتار و کمالات بسیار مطلوب بوده و هنر حقیقی انسان، بندگی و عبودیت پروردگار متعال است خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این نقطه مطلوب عمل به همه فرامین و تکالیف الهی ضروری است و بخش عمده‌ای از این وظایف در عرصه‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه امام راحل(ره) در همه شئون و کمالات انسانی و اخلاقی به مقامات عالی دست یافته بود و عمل به تکلیف را سرلوحه تعلیم و تربیت اسلامی می‌دانست تصریح کرد: ایشان در سخت‌ترین شرایط هیچ گاه عمل به تکلیف را فراموش نمی‌کرد و امیدواریم همه ما برای اینکه خود را به شخصیت این بزرگواران شبیه سازیم، تلاش کرده و همت داشته باشیم.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول