اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با بهار

با رویش گیاهان بازار گیاهان کوهی در مراغه رونق گرفته است

خبرگزاری فارس: گیاهان عرضه شده در بازار بهاری تنها چند نمونه از ده‌ها گیاه خوراکی موجود طبیعت سهند است که با رویش گیاهان در طبیعت روانه بازار مراغه می‌شود.

با رویش گیاهان بازار گیاهان کوهی در مراغه رونق گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، سورولو، گل‌آقا، بزگوش، پونه‌ کوهی، ریواس، یونجه، کنگر، بولاغ اوتی، قارتره‌سی، آغجه باش، مرزنجوش، خارشتر، مرزه کوهی، کاکوتی و توه لوجه از جمله گیاهانی است که برای رنگین کردن سفره مردم در بهار توسط روستاییان و افراد محلی از مراتع جمع‌آوری و در این بازار به فروش می‌رسد.

این گیاهان با خاصیت‌های درمانی فراوان در بهار به صورت تازه‌خو‌ری برای تهیه آبگوشت مخصوص، خورشت، کوکو و غذاهای محلی استفاده می‌‌شود.

در دامنه‌ها و مراتع سهند بیش از یک‌هزار گونه گیاهی رشد می‌کند که از این تعداد بیش از 50 گونه خوراکی است.

عرضه گیاهان کوهی در مراغه از اول اردیبهشت آغاز و تا آخر خرداد ادامه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه و استادیار تولید گیاهان دارویی در این خصوص به فارس گفت: گیاهان کوهی عرضه شده در این بازار با خاصیت‌های درمانی فراوان بیشتر به صورت طبخ شده و دم‌کردنی استفاده می‌شود.

محمدباقر حسن‌پور اقدم افزود: گیاهان کوهی دامنه‌های سهند بیشتر برای درمان بیماری‌های روده‌ای و بیماری پوستی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: از کل هزار گونه گیاهان کوهی موجود در طبیعت سهند 20 گونه آن تغذیه‌ای و 20 گونه آن دارویی مورد استفاده هستند.

حسن‌پور اقدم در ادامه تصریح کرد: توصیه می‌‌شود پیش از استفاده از داروهای گیاهی با پزشک در این باره مشورت کرد زیرا بعضی داروهای گیاهی موجب تداخل در قدرت جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌‌‌شوند.

وی گفت: همچنین انواع دیگری از این داروهای گیاهی موجب افزایش یا کاهش تاثیر دارویی خاص می‌‌شوند و این موضوع در سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌‌های مزمن می‌‌تواند مشکلات زیادی را به‌ وجود آورد.

انتهای پیام/ح20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول