اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی مشهد‌:

اشعار فردوسی نقش بسزایی در سیاست آن زمان داشت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی مشهد گفت: فردوسی در تحولات سیاسی زمان خود با استفاده از قلم نقش بسزایی را ایفا کرده است.

اشعار فردوسی نقش بسزایی در سیاست آن زمان داشت

راشد محصل صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در ارتباط با شخصیت و وی‍‍‍ژگی‌های محمد ابوالقاسم فردوسی، گفت‌: در بیان ایجاد رتبه و مقام هیچ کدام از شاعران ایرانی از یکدیگر بالاتر نیستند و هرکدام از آنها در زمان خود پیرو یک اثر خاص برای بیان مسائل آن روز جامعه بوده‌اند.

وی افزود: شعر فردوسی فاقد ستایش‌های معمول زمان خودش بوده و در بعضی از اشعار خود نیز بیش‌تر دورن‌مایه پندآمیز و یا انتقادی از پادشاهان زمان خود دارد.

عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی مشهد‌ در ادامه به نمونه‌ای از اشعار شاهنامه که در مورد بی‌اعتنایی به پادشاهان زمان خود است، اشاره کرد و افزود: ابوالقاسم فردوسی از لحاظ شخصیتی میانه‌ای با مدح پادشاهان ندارد.

عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی مشهد گفت: خصوصیات دیگری از جمله امانتداری در شاهنامه وجود داشته که نشان‌ دهنده شخصیت والای این شاعر گران‌قدر است.

وی افزود: شاهنامه فردوسی از لحاظ هنری در نوع حماسه بالاترین مقام را از یک فرم شعر، ترکیب کلمات، شرکت دادن صنایع ادبی در شعر را دارا می‌باشد.

استاد دانشگاه فردوسی تصریح کرد: با اینکه مردمی که اهل خواندن شاهنامه بوده فردوسی را به عنوان یک شاعر حماسه‌‌سرا شناخته‌اند ولی سهم این شاعر گران‌قدر در به وجود آمدن تحولات و جنبش‌های سیاسی زمان خودش بیش‌تر از این بوده ‌است.

محصل در ادامه به ویژگی اشعار شاهنامه پرداخت و افزود: این شاعر حماسه‌سرا در رسیدن به هدف خود که همان رسیدن به استقلال ایران در مقابل سلاطین و نژاد غیر ایرانی بود، اشعار بسیاری را به رشته تحریر در آورده است.

عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی مشهد گفت: از لحاظ عاطفی نیز در شاهنامه فردوسی اشعاری دیده می‌شود که نزدیک به 50 هزار بیت در مورد این ویژگی اخلاقی انسان‌ها و انتقال احساسات به خوانندگان این مجموعه گران‌قدر نیز پرداخته شده است.

محصل خاطرنشان کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی در اشعار خود مانند دیگر شاعران گران‌قدر پارسی از آیات قرآن‌کریم برای بیان مفاهیم بهره فراوانی برده است به عنوان مثال می‌توان در جایی در منبع نشانه‌هایی از خورشیدپرستی و سایر آئین‌ها را اشاره کرد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: فردوسی در تحولات سیاسی زمان خود با استفاده از قلم نقش بسزایی را ایفا کرده است.

عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی مشهد گفت: فردوسی ریشه یک شخصیت مسلمان را در شاهنامه خود به رشته تحریر آورده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول