اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس:

عشق به وطن رمز ماندگاری شاهنامه فردوسی است

خبرگزاری فارس: بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس گفت: شاهنامه بیش از هر متنی بر فرهنگ و ادب فارسی تاثیر گذاشته است و در واقع سرچشمه بزرگ ایرانی بودن است.

عشق به وطن رمز ماندگاری شاهنامه فردوسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد شهین سراج ظهر امروز در هفتمین کنگره بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: شناخت فردوسی، شناخت طیف وسیعی از شاعران و بزرگان ادب فارسی است.

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس گفت: فردوسی تنها به عشق وطن دست به نوشتن شاهنامه برد و همین امر سبب ماندگاری او پس از گذشت سال‌هاست، همان طور که خود او می‌گوید: پی‌افکندم از نظم کاخی بلند، که از باد و باران نیابد گزند.

وی در ادامه به نگرش ملک‌الشعرای بهار به فردوسی اشاره کرد و ادامه داد: بهار شاعر ستایشگر وطن و آزادی است، او نه تنها شاعر که یک پژوهشگر بزرگ است و یکی از دلبستگی‌هایش پژوهش و تحقیق درباره فردوسی است.

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس گفت: سروده‌های بهار در مدح فردوسی نشان دهنده علاقه زیاد او به فردوسی است.

وی افزود: ملک‌الشعرای بهار تعداد 6 مقاله و یک خطابه در هزاره فردوسی نوشته است و تعداد زیادی از حاشیه‌نویسی‌های او در نسخه بمبئی شاهنامه وجود دارد که متاسفانه تاکنون شاهنامه‌ای با تصحیح او گردآوری و تنظیم نشده است.

سراج در ادامه به مشترکات بهار و فردوسی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های بهار نگرانی او برای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است که فردوسی هم با نوشتن شاهنامه در حقیقت پاسدار تمدن غنی و فرهنگ کهن ایران زمین بوده است.

بنیان‌گذار بنیاد ملک‌الشعرای بهار در پاریس افزود: اگر شاهنامه ساختار منسجم و بنیاد محکمی نمی‌داشت، امروز اثری از آن باقی نمی‌ماند و فرهنگ و تاریخ ما به تاراج می‌رفت.

سراج با خواندن بخشی از اشعار ملک‌الشعرای بهار در مدح فردوسی ادامه داد: چیزی که موجب ستایش بهار از فردوسی می‌شود یکی انگیزه پرداختن به هنر و شعر و دیگری وطن دوستی و عشق به میهن است.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول