اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌شرقی:

سفال تبریز ظرفیت بالایی برای ترکیب هنر سنتی و مدرن دارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌شرقی گفت: سفال تبریز از ظرفیت بالایی برای ترکیب هنر سنتی و مدرن برخوردار است.

سفال تبریز ظرفیت بالایی برای ترکیب هنر سنتی و مدرن دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نگین خدادادی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سفال تبریز با توجه به کیفیت خاک سفید مورد استفاده در آن، می‌تواند با ساختار‌شکنی هنری هنرمندان، همگام با هنر روز دنیا به مردم ارائه شود.

وی نوآوری را در تعارض با حفظ طرح‌های سنتی سفال ندانست و افزود: خوشبختانه با تلاش دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سفال به عنوان هنری که در مسیر فراموشی قرار داشت، مجددا احیا شد.

خدادادی با تاکید بر اینکه در سفال باید همگام با دنیا پیش رفت، تصریح کرد: چیزی که سفالگری به آن نیاز دارد این است که با نگاهی مدرن و بدون اینکه به ذات اصلی این هنر آسیبی وارد شود، تکنولوژی روز برای تولید آثار مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌شرقی با تشریح ویژگی‌های سفال تبریز گفت: لعاب فیروزه‌ای سفال تبریز و آذربایجان‌شرقی، با توجه به دارا بودن ویژگی‌های منحصر بفردش قابلیت جذب بازار جهانی را داشته و به دلیل اینکه این لعاب قلیایی و سمی نیست تقاضای خوبی برای صادرات دارد.

خدادادی با تاکید بر اینکه کارشناسان غربی هنر والا و جنس خوب را می‌شناسند، خاطر نشان کرد: خاک و لعاب سفال تبریز شاخص بوده و بدنه سفید سفال قابلیت این را دارد که تمام طرح‌ها روی آن اجرا شود که در کمتر خاک و سفالی می‌توان چنین قابلیتی را یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش توجه به بسته‌بندی را در ارائه آثار سفالی امری ضروری دانست و گفت: در این رشته هنری استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب لازم است که نیاز به توجه و کیفی‌سازی بیشتری دارد.

خدادادی با اشاره به نقش بسته‌بندی در صادرات سفال گفت: یکی از عواملی که نقش موثری در صادرات سفال دارد بسته بندی است که در عین زیبایی باید از استحکام و کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد.

این هنرمند سفالگر یادآور شد: هنرمندان نیازمند حمایت نهادهای دولتی برای عرضه این هنر بومی به بازار جهانی هستند و هرچند که طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته اما حمایت بیشتر، هنرمندان را هم توانمندتر می‌کند.

خدادادی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در این راستا با اقداماتی نظیر برگزاری متعدد نمایشگاه‌های صنایع دستی در داخل استان، کشور و خارج از کشور، تاسیس انجمن دوستداران سفال و موزه زنده سفال، فضای مناسبی برای آموزش، نمایش آثار و کسب تجربه از اساتید سفال فراهم کرده است.

وی همچنین هنر سفالگری را هنری ارزشمند و گسترده دانست و گفت: با توجه به اینکه کار با خاک سفید در تبریز و آذربایجان‌شرقی قدمت زیادی دارد، این هنر نیازمند معرفی و حمایت بیش از پیش دولت و عموم مردم است.

نگین خدادادی عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌شرقی بوده و شش سال در این رشته هنری در دانشگاه تربیت معلم و هنرستان میرعماد و مرکز آموزش مراغه تدریس کرده است.

وی کار سفالگری را به صورت تجربی و زیر نظر اساتیدی همچون عباس، احمد و روح‌الله قابچی فرا گرفته و سابقه فعالیت 15 ساله در این حوزه دارد.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول