اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

رشته رئولوژی در ایران کم‌تر شناخته شده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ضعف آگاهی نسبت به رشته رئولوژی، گفت:‌ گذشت زمان نشان می‌دهد که این رشته در حال شناخته شدن است.

رشته رئولوژی در ایران کم‌تر شناخته شده است

کیقباد شمس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با توجه به برگزاری دومین سمینار ملی رئولوژی در ایران اظهار داشت: رئولوژی علمی نوین محسوب می‌شود که تاریخ تولد آن در دنیا به حدود 80 سال و در ایران به 20 سال پیش برمی‌گردد.

وی افزود: این علم به شکل تخصصی در ایران وجود ندارد و کم‌تر افرادی در تمام دنیا هستند که به طور تخصصی در زمینه این علم فعالیت کنند.

شمس با بیان اینکه رئولوژی علمی میان رشته‌ای است، تصریح کرد: رئولوژی بخشی از علم مکانیک سیالات و مکانیک پیوسته است که وظیفه آن مطالعه موادی است که خاصیت دوگانه جامد و مایع دارند.

وی افزود: موادی با این خاصیت در طبیعت از لحاظ تعداد، زیاد اما از نظر مقدار در مقایسه با آب بسیار کم هستند.

این متخصص و محقق رئولوژی با اشاره به کاربرد این مواد در صنایع مختلف بیان داشت: این مواد با توجه به تنوع خود در علم پزشکی، صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، بیوتکنولوژی، صنایع لاستیک و پلاستیک، تهیه مصالح ساختمانی مانند قیر، تهیه قطعات در صنایع پلیمری و صنایع دیگر کاربرد زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه این علم در ایران کم‌تر شناخته شده است، گفت: شناخت این علم در ایران در حال رشد است، به گونه‌‌ای که در سمینار سال گذشته تنها یک مقاله رئولوژی داشتیم اما امسال این تعداد چندین برابر شد.

شمس ادامه داد: هم‌چنین تعداد افراد شرکت‌ کننده در همایش سال گذشته 90 نفر بود در حالی که امسال تعداد افراد شرکت‌ کننده در دومین سمینار رئولوژی رشد خوبی داشت.

وی درباره همایش امسال نیز گفت: با توجه به فرصت کمی که تا برگزاری این همایش داشتیم تنها توانستیم 5 مقاله را در این همایش ارائه دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: دو مقاله از لوان نروژ، یک مقاله از دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مواد غذایی، چندین مقاله از دانشگاه تهران، یک مقاله از پژوهشگاه رنگ و پژوهشگاه پلیمر به این سمینار ارسال شده بود.

وی در ادامه بیان داشت: در این سمینار به تعدادی از مقالات دانشگاه‌های دیگر به علت فرصت کم و ارسال دیرهنگام به جشنواره پرداخته نشد.

تشکیل انجمن رئولوژی ایران

شمس با اشاره به چالش‌های پیش ‌روی این رشته برای تربیت افراد متخصص گفت: با برگزاری چنین سمینارها و کارگاه‌هایی می‌توان به ترویج این رشته کمک کرد اما جا افتادن این رشته در ایران نیازمند زمان است.

وی اضافه کرد: از زمان برگزاری نخستین سمینار رئولوژی در سال گذشته تلاش کردیم تا انجمن رئولوژی ایران شکل بگیرد که هم‌اکنون اساس‌نامه آن در حال تصویب توسط وزارت علوم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه ایران در تمام رشته‌های علمی در دنیا زبانزد است، تصریح کرد: برخی رشته‌ها مانند رئولوژی دیر وارد ایران شده بنابراین زمان می‌برد تا خود را نشان دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده در ارتباط با برگزاری دومین سمینار رئولوژی، بیشتر از 100 نفر برای این سمینار ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد گر چه رئولوژی در ایران هنوز ریشه محکی ندارد اما به تدریج در آینده جایگاه محکم‌تری در کشورمان پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ل10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول