اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور 4 استان در شیراز آغاز شد

کارگاه پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: کارگاه پیشگیری از جرم بر اساس نیاز درجه اول و فوری جامعه که پیشگیری از وقوع جرم به شمار می‌آید، در شیراز تشکیل شده است.

کارگاه پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدباقر ذوالقدر بعد از ظهر امروز در کارگاه علمی کاربردی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در شیراز اظهار داشت: گناه نوعی جرم محسوب می‌شود اما جرم نوعی گناه به شمار می‌آید که آثار اجتماعی دارد و جامعه برای آن مجازات تعریف کرده است.

وی ادامه داد: جرم به مفهوم هر نوع هنجارشکنی و تخریب هنجارهای پذیرفته شده اجتماعی بوده و هر رفتاری را شامل می‌شود که انجام یا ترک آن در نظام قانون‌گذاری مستوجب مجازات دانسته شده است.

ذوالقدر اضافه کرد: سه دلیل را برای جدی شدن مسئله جرم می‌توان برشمرد که یکی ضعف ایمان دینی و معنویت مبتنی بر دین است به نحوی که معنویت گسیخته از دین از ارزش‌های دینی فاصله گرفته است.

به گفته وی دلیل دیگر گسترش جرم مدرنیسم و سبک زندگی فردمدارانه بوده و گسترش فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات که مرزهای فرهنگی و اعتقادی را درنوردیده است.

وی به کوچک شدن دنیا و اثرپذیری ملت‌ها و فرهنگ‌ها از یکدیگر اشاره کرد و اینکه در ساختار امروز جهان، بال زدن پروانه‌ای در فیلیپین زلزله‌ای در آمریکای لاتین را در پی دارد.

این مقام قضایی به وجود اراده‌های سودمدار برای ترویج گناه نیز اشاره کرد و گفت: جرائم سنتی اشکال جدیدی پیدا کرده و راه‌های مقابله با جرم نیز به تناسب تغییر کرده است.

ذبیح‌الله خداییان رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این مراسم اظهار داشت: امروزه گسترش روزافزون جرم و جنایت از نوع پیشرفته، سازمان‌یافته و فراملی، جامعه بین‌الملل را تهدید می‌کند چنانکه تصویب کنوانسیون‌های متعدد با جهت‌گیری پیش‌گیری از وقوع جرم مصداقی بر این مدعا است.

وی ادامه داد: صاحب‌نظران راه‌های متعددی برای مقابله با جرم پیشنهاد می‌کنند اما نظری که همگی بر آن اتفاق رای دارند پیشگیری از جرم به معنای اتخاذ اقدامات و تدابیر با هدف حذف جرم یا کاهش دفعات تکرار آن است.

مقام ارشد قضایی استان فارس افزود: در بند پنجم از اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از جرم عنوان شده و این پیشگیری چه قبل از وقوع جرم و چه کیفری و بعد از وقوع جرم باشد با هدف حذف و کاهش تکرار جرم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ما بنا داریم با جرم مقابله کنیم باید عوامل وقوع جرم را از بین ببریم و این عوامل ریشه در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد.

خداییان خاطرنشان کرد: بسیاری از عوامل وقوع جرم در خارج از حوزه امر قضا بوده و لازم است که برای حذف این عوامل پیشگیری از جرم به صورت یک وظیفه همگانی تلقی شود.

وی در این زمینه از شیوع بیماری‌های واگیردار در قرون گذشته مثال آورد که بشر توانست با رعایت همگانی موازین بهداشتی آن را کنترل کند.

آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: اگر گناه در سطح جامعه نهادینه شد و به عنوان یک مسئله گسترده و فرهنگ حاکم در آمد معضلات خاص اجتماعی نیز در پی آن رخ می‌دهد.

وی افزود: خداوند متعال در مورد ترک گناه آیات فراوانی را در قرآن کریم ذکر کرده و روایت بسیاری نیز از ائمه اطهار (ع) در این زمینه به دست ما رسیده است.

امام جمعه شیراز به سخن مولی‌الموحدین حضرت امیر‌المومنین اشاره کرد که روزی که در آن گناه انجام نشود را عید دانسته‌اند.

وی به سلسله مباحثی اشاره کرد که در آموزه‌های اسلامی برای جلوگیری از گناه ذکر شده که یکی از آن‌ها تقویت اعتماد و باور درونی به معاد و روز جزا است.

ایمانی همچنین گفت: بنابر روایات اسلامی گرفتاری‌ها و مصیبت‌هایی که دامن‌گیر انسان می‌شود ریشه در گناهان او دارد چنانکه حتی خراشی که بر پوست می‌افتد ناشی از گناه تلقی شده است.

وی در این زمینه حدیثی از معصوم را شاهد آورد که افرادی که با گناه می‌میرند به مراتب بیش از کسانی‌اند که به سبب فرا رسیدن اجل موقت و اتمام عمر جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: در جامعه امروز بر خلاف دوران معصومان عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده تا قبح گناه را بشکند و جامعه را به عصیان‌گری سوق دهند.

وی بنا بر این مقدمات وظیفه مسئولان را بسیار سنگین دانست و گفت: در زمینه کاهش گناه باید با مطالعه، دقت و برنامه عمل کنیم چرا که نجات جامعه از گناه امری بسیار ضروری و عظیم است.

ایمانی در ادامه یکی از راه‌های کاهش گناه را هیمنه امر قضا ذکر و بیان کرد: باید فضای جامعه را برای گناه‌کار قرمز کنیم تا از ادامه گناه و علنی کردن آن چشم‌پوشی کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نظام اسلامی علاوه بر وظیفه سنگینی که در بعد داخلی برای کاهش گناه در جامعه دارد باید به عنوان الگوی ملت‌های مسلمان جامعه‌ای پاک و سالم را به جهانیان نشان دهد و اگر در مورد سرقت و قتل و تجاوز به عنف و اعتیاد و فحشا نتوانیم کار درست را انجام دهیم باعث دلسردی ملت‌هایی می‌شویم که ادامه دهنده راه ما در ایجاد تمدن بزرگ اسلامی هستند.

ابراهیم حبیبی رئیس کل دادگستری سیستان‌و بلوچستان، حجت‌الاسلام علی توکلی رئیس دادگستری کرمان و علی اولیا رئیس دادگستری استان هرمزگان، محمد کشفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس و جمعی از مسئولان نظامی، انتظامی و امنیتی و مدیران شهری از استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان‌و بلوچستان و کرمان امروز و فردا در این کارگاه شرکت دارند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول