اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور اساتید و صاحب‌نظران زبان‌شناسی کردستان

نخستین سمینار زبان‌شناسی اورامی در مریوان برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین سمینار زبان‌شناسی اورامی با حضور اساتید و صاحب‌نظران زبان‌شناسی کردستان به میزیانی دانشگاه پیام نور مریوان برگزار شد.

نخستین سمینار زبان‌شناسی اورامی در مریوان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز مریوان صبح امروز در این سمینار در مریوان اظهار کرد: فرهنگ و آداب و رسوم غنی مردم کردستان همواره مایه فخر و مباهات ایرانیان بوده و در طول تاریخ پرافتخار ایران اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

ثمین عباسی افزود: با استقرار نظام شکوهمند اسلامی و فراهم شدن زمینه‌های لازم برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی و هویتی در کشور شاهد توجه ویژه مسئولان نظام و تدوین قوانینی متقن در این حوزه بودیم.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز مریوان تصریح کرد: در اصل 15 و 19 قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به روشنی به اهمیت ارتقای زبان و احترام و حفظ تمامی زبان‌های کشور اشاره شده است و از این مهم به عنوان ثروتی ملی و پشتوانه‌ای فرهنگی و هویتی یاد شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی شاخص هر فرهنگ زبان آن فرهنگ است و ترویج و شناساندن هر فرهنگ به واسطه زبان میسر می‌شود و این مهم زمینه‌های پیشرفت و ترقی فرهنگی هر جامعه‌ای را فراهم می‌کند.

وی افزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همواره مراکز تولید فکر و اندیشه و ارتقای شاخص‌های فرهنگی بوده و نقش بسزایی را در تعالی هویتی جامعه برعهده دارند و برگزاری  چنین سمینارهایی می‌تواند زمینه های لازم را برای شناساندن فرهنگ و زبان مردم مناطق مختلف کشور فراهم کند.

رئیس دانشگاه پیام نور مریوان اظهار کرد: در این مرکز دانشگاهی نیز علاوه بر این سمینار تخصصی کلاس‌های علمی و ادبی در حوزه زبان شناسی اورامی و سورانی با هدف بررسی علمی زبان برگزار شده و زمینه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های علمی در این حوزه فراهم است.

در ادامه این سمینار یکی از اساتید حوزه روان شناسی‌ زبان با اشاره به دیدگاه‌های جامعه‌شناسان و روانشناسان در مورد ارزش علم جامعه‌شناسی زبان گفت: زبان دستگاهی نظام یافته و از علائم قراردادی است که ارزش آن علائم و رابطه‌ها با پدیده‌هایی که به آنها دلالت می‌کند به وسیله اجتماع تعیین می‌شود.

شفیعی افزود: مشخصه اصلی هر فرهنگ زبان آن است و آنچه موجب می‌شود گفتمان مسلط در هر عصری که ایدئولوژی و قداست، حاکمیت داشته باشد حاکمیت زبان را برای ابدیت خود به خدمت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و ارتقای وحدت ملی به شمار می‌آید و همین امر موجب شده است که این مهم را برای خود نوعی خطر بپندارند.

وی خاطرنشان کرد: مهاجرت اعراب به ایران، دوران قاجاریه، پهلوی اول و جنگ‌های دهه 1990 بالکان از جمله نمونه‌های تاریخی است که موجب شده‌اند زبان و فرهنگ آن جامعه به فراموشی سپرده شود و شاهد تأثیرگزاری شگرفی بر آن فرهنگ باشیم.

در ادامه این سمینار چندین مقاله علمی در خصوص زبان‌شناسی قرائت شد و با حضور اساتید و دانشجویان مباحثی پیرامون زبان شناسی اورامی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد.

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول