اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

3 و 4 خردادماه سال‌ جاری

نخستین همایش بین‌المللی معماری و توریسم در مشهد برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی معماری و توریسم از برگزاری همایش بین‌المللی معماری و توریسم در 3 و 4 خردادماه سال ‌جاری در سالن‌ همایش‌های صدا و سیمای خراسان‌رضوی در مشهد خبر داد.

نخستین همایش بین‌المللی معماری و توریسم در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدهادی جاوید عصر امروز در نشستی خبری که در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار صنعت توریسم از طریق معماری معاصر، جذاب کردن منظر شهری در نگاه مردم بومی و گردشگر،‌ معماری به عنوان یک نماد جذب توریست در سطح ملی و بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی، ساختار برای جذب توریست و معرفی کشور ایران در سطوح بین‌المللی از طریق معماری معاصر از جمله اهداف این همایش است.

وی افزود: تاکنون 25 سخنران از کشورهای آمریکا، انگلستان، ایتالیا، یونان، ترکیه و چند کشور عربی دعوت شده‌اند که در دو روز برگزاری همایش به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی معماری و توریسم در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش به بررسی مسائلی مختلفی پرداخته می‌شود که از جمله این مباحث می‌توان به اینکه چگونه معماری می‌تواند به طور هم‌زمان در بازسازی و رونق یک شهر اثر داشته باشد، راهکارهای جایگزین فرهنگی و اجتماعی در ‌بکارگیری مناسب معماری در صنعت گردشگری و اینکه تا چه حد برخی از پروژه‌های توریستی توانسته‌اند به ارتقای فرهنگ بومی یک منطقه بپردازند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این همایش نشان دادن راه‌حل‌های جایگزین برای استفاده از صنعت توریسم است، اظهار کرد: براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی، صنعت گردشگری هر ساله به طور تقریبی پنج درصد از تولید خام داخلی جهان را (GDP) به خود اختصاص می‌دهد.

جاوید ادامه داد: در بحران اقتصادی اخیر نیز جهانگردی یکی از صنایعی بود که کم‌ترین تأثیر را از بحران اقتصادی جهانی گرفت، ولی این در حالی است که برخی از کشورهای جهان که اقتصادشان بسیار وابسته به این صنعت است در بحران اقتصادی عمیق امروزه دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر در گذشته بیش‌تر میراث و ساختمان‌های تاریخی بازاری برای گردشگران بودند امروزه طراحی و معماری معاصر مرکز توجه اصلی بازدیدکنندگان است و در این راستا بسیاری از معماران مشهور جهان برای اینکه به بخشی از روند در حال رشد "معماری به‌ عنوان موضوعی برای جذب" تبدیل شوند، مجبور به ارائه طراحی‌های جدید برای مکان‌های معمولی هستند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد در ادامه با تاکید بر حرم رضوی به عنوان تنها نماد پایتخت معنوی ایران اظهار داشت: باید دید اگر امروز حرم مطهر رضوی را از مشهد بگیریم، آیا باز هم چیزی برای عرضه در صحنه بین‌المللی و منطقه داریم یا خیر؟

وی تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم از یک کشور در حال توسعه به کشوری توسعه ‌یافته تبدیل شویم، ناگزیریم بستری برای این توسعه یافتگی فراهم کنیم و این بستر معرفی شهر و کشور در مقیاس بین‌المللی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی معماری و توریسم در ادامه با اشاره به برگزاری این کنفرانس در پایتخت معنوی ایران خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پنج سال آینده 10 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهر مشهد از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری خراسان‌رضوی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌چنین با توجه به اینکه مشهد دارای بیش‌ترین جامعه مهندسین معمار و شهرساز در کشور است در همین راستا با توجه به ظرفیت‌های مشهد در هر دو زمینه معماری و گردشگری، این شهر از بستر مناسبی برای برگزاری این کنفرانس برخوردار است.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول