اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/آخرین تحولات مصر طی 24 ساعت گذشته/

تصویب قانون محدودیت اختیارات رئیس‌جمهوری مصر در محاکمه غیرنظامیان

خبرگزاری فارس: تصویب قانون محدودیت اختیارات رئیس‌جمهوری مصر در محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی، بررسی گزینه‌های تغییر دولت انتصابی مصر و ادامه حالت فوق العاده در العباسیه مهمترین تحولات 24 ساعت گذشته در عرصه داخلی مصر بود.

تصویب قانون محدودیت اختیارات رئیس‌جمهوری مصر در محاکمه غیرنظامیان

به گزارش فارس به نقل از منابع خبری مصری، مصر در 24 ساعت گذشته همچنان پر التهاب بود، تاکید درباره انحلال دولت انتقالی میان پارلمان و شورای عالی نظامی مصر همچنان ادامه دارد، پارلمان الشعب قانون منع محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی توسط رئیس جمهوری این کشور را تصویب کرد و العباسیه برای سومین روز متوالی شاهد قانون حالت فوق العاده در خود بود.

شبکه الجزیره درباره تاکید پارلمان الشعب مصر جهت انحلال دولت انتقالی مصر نوشت: شورای نظامی سه گزینه را برای حل بحران سیاسی کشور بررسی می‌کند.

"محمد سعد الکتاتنی" در این‌باره توضیح داد که شورای عالی نظامی مصر در دیدار با هیئتی به نمایندگی از پارلمان وعده داده است که سه گزینه پیشنهادی را برای حل بحران کنونی بین دولت و پارلمان بررسی کند.

الکتاتنی تاکید کرد: برکناری کابینه "کمال الجنزوری"، ارائه استعفا از سوی آنان و یا ترمیم کابینه به طوری تامین شود که نظر پارلمان درباره وزارتخانه‌هایی که وزیران آنها ضعیف عمل کرده‌اند، سه گزینه‌ایست که نظامیان باید در مورد آنها تصمیم گیری کنند.

پارلمان الشعب مصر با انتقاد شدید از عملکرد کابینه کمال الجنزوری طی چند ماه گذشته بارها خواستار تغییر دولت انتصابی مصر شده است.

پایگاه خبری روسیا الیوم در خبری اعلام کرد که پارلمان الشعب مصر قانون منع محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی توسط رئیس جمهوری این کشور را تصویب کرد.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در این قانون تنها سیستم قضایی نظامی کشور اختیار دارد، شهروندان غیرنظامی را براساس ماده 48 قانون اساسی مصر محاکمه کند.

این قانون برای تصویب نهایی و قبل از اجرایی شدن به شورای عالی نظامی این کشور ارائه می‌شود تا این شورا به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در کشور که در حال حاضر به جای رئیس جمهوری ادای وظیفه می‌کند، آن را به تایید نهایی برساند.

"هبة مریف"، نماینده سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مصر درباره تصویب این قانون گفت: اصلاحات انجام شده در این قانون اختیارات رئیس جمهوری مصر را برای تحویل دادن غیرنظامیان به دادگاه نظامی محدود می‌کند، اما سیستم قضایی نظامی مصر همچنان حق دارد که غیر نظامیان را در دادگاه نظامی محاکمه کند.

وی افزود: پارلمان مصر در پاسخگویی به مطالبات و درخواست‌های اصلی انقلاب این کشور یعنی پایان بخشیدن به محاکمه غیرنظامیان در دادگاه نظامی هنوز موفق نبوده است.

"عادل رمضان"، حقوقدان مصری هم گفت که این اصلاحات برای تحقق منافع احزاب مشخصی در مصر تصویب شده است.

اصلاحات صورت گرفته در این قانون انتقاد شدید نهادهای حقوقی در مصر را به دنبال داشته است، چون تضمینی درباره جلوگیری از ادامه روند محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی ارائه نمی‌دهد.

گروه "نه به محاکمه نظامی غیرنظامیان" که بعد از انقلاب مصر تاسیس شد، اعلام کرد که ارتش این کشور دست کم 12 هزار غیرنظامی را به دادگاه‌های نظامی تحویل داده است.

اما روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در خبری نوشت که "محمد کامل عمرو"، وزیر خارجه مصر روز گذشته در دیدار با هیات پارلمانی فنلاند تاکید کرد که مصر همچنان پایگاه جهان اسلامی و میانه‌روی در منطقه باقی خواهد ماند و این موضوعی نیست که با روی کارآمدن یک نظام و برکنار شدن نظام دیگر تغییر کند.

دو طرف مصری و فنلاندی همچنین درباره مسائل مهم منطقه از جمله شرایط موجود در سوریه، فلسطین و درگیری‌های سودان و سودان جنوبی صحبت کرده و عمرو دیدگاه قاهره در قبال حل‌ و فصل مساله سوریه را بیان  و تاکید کرد که بحران سوریه باید بر اساس طرح اتحادیه عرب و سازمان ملل حل‌ شود.

وزیر خارجه مصر درباره روند صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: این روند به دلیل مانع‌تراشی‌های اسرائیل در مسیر از سر گیری مذاکرات صلح متوقف شده است.

اما روزنامه الاهرام با انتشار خبری اعلام کرد که شورای عالی نظامی مصر برای سومین روز متوالی حالت فوق العاده و منع رفت و آمد در منطقه العباسیه را تمدید کرد.

منطقه العباسیه که وزارت دفاع مصر در آن قرار دارد، جمعه و شنبه گذشته شاهد درگیری‌های خونینی بود که کشته شدن یک نظامی و مجروح شدن 297 نفر و بازداشت 373 نفر را به دنبال داشت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول