اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خبرنگار فارس در سوریه گزارش می‌دهد

انتخابات سوریه گامی بسوی پیروزی روند اصلاحات و تحکیم ثبات و امنیت

خبرگزاری فارس: انتخابات پارلمانی سوریه در حقیقت استمرار و تداوم روند اصلاحات بشار اسد است و دستاوردهای سیاسی زیادی خواهد داشت از جمله اینکه، این انتخابات ترجمان حقیقی وعده‌های اصلاحی بشار اسد بوده و این اقدام سطح اعتمادسازی میان ملت و رهبری سوریه را بالا می‌برد.

انتخابات سوریه گامی بسوی پیروزی روند اصلاحات و تحکیم ثبات و امنیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، امروز هیچدهم اردیبهشت1391 مردم سوریه در چهارده استان کشور جهت انتخاب 250 نماینده پارلمان خود در مراکز رای گیری حاضر می‌شوند. انتخابات پارلمانی سوریه امسال این دوره نوین، رنگ وبوی تازه ای خواهد داشت.انتخابات پارلمانی سال2012  سوریه محصول قانون اساسی جدید و دستآوردی از روند اصلاحات بشار اسد می باشد. بر اساس قانون اساسی جدید، بسیاری از امتیازات حزب بعث و جبهه ملی ترقیخواه (ده حزب ائتلافی بعث ) به عنوان حزب حاکم  لغو شده و انتخابات پارلمانی امسال  سوریه بدون هیمنه و قدرت تمام عیار این حزب برگزار میشود.

در کارزار انتخابات جدید، هفت هزار و یکصدو نود و پنج نامزد(710 خانم از میان آنها است) شرکت می کنند و بسیار از آنها مستقل و از طیفهای مختلف جامعه هستند. بشار اسد. نامزدهای پارلمان جدید از اقشار و طیفهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه دانشگاهیان و تجار و صنعتگران هستند و مشارکت انها در این کارزار سیاسی و مردمی، برای دولت سوریه یک پیروزی محسوب میشود .

بشار اسد در شرایط و فضای زیر ؛ سکان انتخابات مجلس الشعب سوریه (پارلمان) را در دست دارد که :

1 ـ صدور بخشنامه ریاستی عفو عمومی توسط اسد در باره نظامیان و ارتشی‌ها که در روند تحولات اخیر از ارتش، فرار و یا جدا شدند.

2 ـ آزادی تعدادی از  معارضه و فعالان سیاسی که طی رخدادهای اخیر توسط ارتش و نیروی امنیتی دستگیر شده و دستشان به خون مردم آلوده نشده است و آخرین بار، دویست و شصت و پنج نفر از بازدداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شدند.

3ـ پس از تثبیت امنیت و ثبات در کانون‌های بحرانزده مانند حمص،حماه،ادلب وریف دمشق ، بسیاری از افراد مسلح معارضه در پی پیشمانی و ارتکاب اشتباه، خود را تسلیم نموده و مشمول عفو وآزادی دولت شدند. در آخرین مرحله پیش از چهارصد نفر معارض مسلح از استان حماه و ادلب خود را تسلیم  نموده و دولت آنها را آزاد کرده است.

4 ـ معارضه سوریه چه داخلی و چه خارجی  پیش از دهها تجربه و تلاش برای وحدت وا تحاد رویه و  شیوه مبارزه علیه بشار اسد ،امتحان نموده ولی اکنون و پس از چهارده ماه ناموفق و ناامید است.آنها حتی در متوقف کردن چرخه تلاشهای اصلاحی اسد، ناکام ماندند.

5 ـ حامیان منطقه ای یا فرامنطقه ای معارضه سوریه هرکدام در این روزها درگیری مشکلات خود و معارضه سوریه عصبانی و مأیوسانه از این رویکرد و رفتار بسیار ناراحت و نگران اند.

6 ـ سطح و میزان سردرگمی و تردید کشورهای محور استانبول و ائتلاف فراآتلانتیکی در رفتار سیاسی خود نسبت به تحولات سوریه بطور روزافزون در حال گسترش است.

عربستان سعودی به عنوان نمونه ای از این حالت ، اخیرا در سیاست خود در ازای تحولات سوریه مرتکب یک اشتباه راهبردی شده و یکی از عوامل خود را به نام نوفل الدوالیبی(موسس شورای ملی متحد سوریه  و دولت موقت سوریه) در صفحه شطرنج بحران سوریه به حرکت درآورده و چیزی مطرح کرده که با اهداف و سیاست شورای ملی سوریه (برزگترین معارضه سوریه در خارج و شریک سناریوهای محور استانبول ) در تضاد اساسی بوده است.

انتخابات پارلمانی سوریه در حقیقت استمرار و تداوم روند اصلاحات بشار اسد می باشد و دستاوردهای سیاسی زیادی خواهد داشت از جمله:

1 ـ انتخابات پارلمانی ترجمان حقیقی وعده های اصلاحی بشار اسد بوده و این اقدام در حقیقت بالابردن دیواره اعتمادسازی میان ملت و رهبری سوریه است.

 

2 ـ این اقدام سیاسی مکانیزمهای بهانه تراشی از دست معارضه سوریه میگیرد. معارضه و حامیان آن با وسایل و ترفندهای گوناگون طی یکسال اخیر سعی داشته دولت بشار اسد را  به عنوان مخالف اصلاحات ودموکراسی به جهانیان وافکار عمومی معرفی کنند.

۳ـ خشونت و تروریسم که ساخته وپرداخته معارضه مسلح و حامیان آن در یکسال اخیر بوده مشکلات و معضلات سیاسی ـ امنیتی  و اقتصادی ـ معیشتی برای دولت و جامعه سوریه به وجود آورده و کارنامه معارضه  با تمام جریانها و طیفهای آن (حتی معارضه ملی که با مداخله خارجی مخالف است) آلوده ساخته است.

 

انتخابات پارلمانی سوریه، معارضه خارج نشین سوریه را در این رهگذر خلع سلاح ساخته و ثابت کرده که اسد به دنبال عملی کردن اصلاحات است و گروه‌های مسلح و معارضه مرتبط به خارج در این راه مانع تراشی می‌کنند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول