به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجتالاسلام موسی هاشمی ظهر امروز در جلسه طرح صالحین شاهرود با اشاره به اهمیت حضور در مسجد اظهار داشت: مسجد خانه خدا در زمین، مرکز وحی، منبع فیوض معنوی و برکات گوناگون برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است.
وی گفت: بیگمان حضور در مکانی که چنین جایگاهی نزد خداوند دارد، آثار فراوانی را خواهد داشت و بدون تردید این حسنات شامل حال مکلّفان و حاضران در مسجد اعم از زن و مرد نیز میشود.
این کارشناس مسائل دینی افزود: آثار حضور در مسجد چنان متنوع است که به سختی میتوان پیرامون تمامی آنها سخن گفت؛ چنانکه در یکی از احادیث امام علی (ع) برای حضور در مسجد هشت اثر برشمرده است که کسی که به مسجد رفت و آمد میکند، یکی از منافع هشتگانه نصیب او میشود.
هاشمی، یافتن برادری با ارزش در راه خدا، کسب علم و دانش نو، کسب دلیل و برهان محکم برای تثبیت عقاید، آموختن کلماتی که موجب هدایت شود، کسب رحمت، شنیدن مواعظی که انسان را از فساد و گناه باز دارد یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک کند، را از جمله منافع حضور در مسجد برشمرد.
استاد حوزه علمیه شاهرود خاطرنشان کرد: شش اثر کلی برای حضور در مسجد از قبیل آثار عبادی، علمی، اجتماعی، سیاسی، روحی و اخلاقی و آثار معنوی و اخروی وجود دارد.
وی با اشاره به اثر عبادی حضور در مسجد گفت: از مساجد به عنوان خانههای خدا در زمین و نیز خانههای متقیان و مؤمنان یاد شده است و این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان میدهد؛ اینکه مساجد در اساس برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود و اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا میشوند، اشاره به اصلیترین اثر حضور در مسجد، یعنی بعد عبادی آن است.
هاشمی به بعد علمی مسجد اشاره کرد و افزود: کارکرد علمی مسجد در عصر رسول خدا مشهود است و رسول خدا (ص) در همین رابطه فرمودهاند که "هر نشستنی در مسجد بیهوده است، مگر اینکه برای سه کار باشد: خواندن قرآن، ذکر خدا، پرسش از علم."
این کارشناس عقیدتی با اشاره به بعد اجتماعی مسجد افزود: مسجد به عنوان یک مرکز دینی برای عموم نقش اساسی در شکلگیری اجتماعات مسلمین دارد و حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی و جویا شدن از احوال مسلمین تنها بخشی از این ظرفیت بزرگ مساجد است.
استاد حوزه علمیه شاهرود با بیان اینکه مسجد همواره در کنار کارکرد اجتماعی، عبادی و معنوی خود، کانون سیاسی در جامعه مذهبی نیز بوده است، افزود: با نگاهی به صدر اسلام مشخص میشود که در این دوران، نه تنها آثار سیاسی حضور مردان در مسجد مشخص بوده، بلکه آثار سیاسی حضور زنان در مسجد نیز مشهود است.
هاشمی افزود: حضور فاطمه (س) در مسجد و دفاع وی از حق ولایت علی (ع) و همچنین سخنرانی حضرت زینب (س) در مسجد که از امور بدیهی تاریخی بوده، نمونههایی از کارکرد سیاسی مسجد است.
وی پیروزی انقلاب اسلامی را نمونهای از کارکرد سیاسی مسجد برشمرد و بیان داشت: تربیت سیاسی که در مسجد ارائه میشود، به دلیل ماهیت مذهبی آن میتواند نسلی را پدید آورد که پشتوانه جامعه دینی باشند و برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را ارائه دهد.
استاد حوزه علمیه شاهرود تصریح کرد: اگر زنان از حضور در مسجد محروم شوند، در واقع فرآیند تربیت بشر ناقص انجام میشود؛ در حالی که بانوان به دلیل تأثیر عمیقتر بر فرزندان و نقش تربیتی خود، در صورت برخورداری از تربیت سیاسی مسجد، بلوغ سیاسی را به طور شگفتانگیزی افزایش میدهند.
انتهای پیام/س10