اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته

خراسان‌رضوی کم‌ترین درصد مرگ‌ومیر زنان در اثر زایمان را تجربه کرد

خبرگزاری فارس: معاون فنی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی گفت: کم‌ترین درصد مرگ‌و میر زنان در اثر زایمان در خراسان رضوی در سال گذشته به وقوع پیوست.

خراسان‌رضوی کم‌ترین درصد مرگ‌ومیر زنان در اثر زایمان را تجربه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد غلامحسن ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که در سالن امام علی (ع) مرکز تربیت معلم شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: زنان در دوران بارداری و در هنگام زایمان بیشتر از مراقبت‌های جسمانی به مراقبت‌ها و حمایت‌های معنوی و عاطفی نیاز دارند.

وی با اشاره به این مطلب که نخستین عامل از دست رفتن عمر در زنان را عوامل احساسی و عاطفی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: توجه به وضعیت روحی و روانی مادران در هنگام زایمان و پذیرش و حفظ کرامت انسانی برای آنان از اهمیت ویژه برخوردار بوده و این نکته که در نظام سلامت پیش‌بینی شده است از وظایف ماما نیز محسوب می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی با اشاره به شعار سال 2012میلادی کنفدراسیون بین‌المللی ماما با عنوان "جهان امروز بیش از هر روز دیگری به ماما نیاز دارد" اظهار داشت: در حال حاضر با وجود کم شدن تعداد زایمان‌ها در جهان، نیاز به وجود ماماها افزایش پیدا کرده است.

خدایی ادامه داد: با تقسیم وظایف ماماها مشاهده می‌شود که تنها 10الی 15درصد از زایمان‌ها بر عهده ماما بوده و نزدیک به 85درصد از وظایف ماما مربوط به مراقبت و مشاوره و ارائه خدمات حمایتی و روانی است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان خراسان‌رضوی ماماها را تنها گروهی از حوزه پزشکی عنوان کرد که با دو انسان سالم که شامل مادر و جنین می‌شوند سر و کار دارند و افزود: سرنوشت این دو نفر در همین فاصله کوتاه‌مدت زمان زایمان پی‌ریزی می‌شود.

وی سال 1390 را سال بسیار خوبی برای استان خراسان رضوی در زمینه کاهش مرگ و میر مادران در حین زایمان عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس تلاش‌های انجام شده در سال گذشته درصد مرگ و میر مادران در حین زایمان این استان به کم‌تر از 10درصد رسید و همین امر نیز سبب کسب رتبه نخست کشوری توسط خراسان رضوی در حوزه مامایی کشور شد.

خدایی گفت: بر اساس آمار موجود در استان خراسان رضوی عنوان کرد: در سال در حدود 100هزار زایمان در استان انجام می‌شود که تنها چهار درصد از آنها توسط ماماهای دوره ندیده انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس این آمار و برنامه پنجم توسعه باید به یک درصد در پایان برنامه برسیم که اکنون نیز این استان جلوتر از برنامه‌های موجود در این زمینه اقدام کرده است.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حدود یک هزار و 200نیروی ماما مشغول به کار هستند که از این تعداد 725نفر در واحدهای بهداشتی و مابقی در بیمارستان‌ها وظایف درمانی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پزشک خانوار در تمام کشور در طی دو سال آینده، استان خراسان‌رضوی به تعداد یک هزار و 500 نفر نیروی ماما و پرستار نیاز است که در این صورت می‌توان امید داشت که مراقبت از مادر و نوزاد در شرایط بسیار گسترده و در دسترسی انجام شود و به این صورت با کاهش هرچه بیشتر مرگ‌ومیر مادر و نوزاد در حین زایمان مواجهه شویم.

خدایی پراکندگی و محرومیت‌های محیط کاری را از جمله مشکلات شرایط کاری ماماها عنوان کرد و اظهار داشت: مشاوره‌های پیش از ازدواج و همچنین مراقبت‌های دوران بارداری و کودکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سرمایه‌های ملی است که در صورت انجام آن‌ها با کمک و حمایت ماماها، وضعیت بهداشت و سلامت جامعه رو به تعالی و ارتقاء می‌گذارد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اسدی در ارتباط با اهمیت و جایگاه ماما در شرع اسلام اظهار داشت: گرفتن نوزاد از شکم مادر از جمله مشاغلی است که در شرع اسلام از جایگاه ویژه و باثوابی برخوردار است تا جایی که شرع اسلام قداست و ارزش آن را بالاتر از سنجش آن با معیارهای مادی و دنیوی معرفی می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وظایف ماماها را بسیار حساس و پراهمیت دانست و ادامه داد: مراقبت در دوران بارداری و آرامش دادن به مادر از وظایف ماما محسوب می‌شود که این امر خود نه تنها در سلامت مادر و جنین اثر گذار است بلکه در نهایت سلامت نهاد خانواده و جامعه را به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول