اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله استادی:

تردیدی در توجه علامه طباطبایی به روایات وجود ندارد‌

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: برخی افراد تفسیر المیزان را جدا از روایات می‌دانند در حالیکه در توجه علامه طباطبایی به روایات، جای هیچ تردیدی وجود ندارد.

تردیدی در توجه علامه طباطبایی به روایات وجود ندارد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله رضا استادی در همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی که پیش از ظهر امروز در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: یکی از اهداف علامه طباطبایی، بررسی همه روایات تفسیری و غیر تفسیری است.

وی افزود: عدم شناخت احادیث نادرست از صحیح از حیث متن و سند به دلیل بررسی نشدن روایات است به همین دلیل علامه طباطبایی بر روی این مسئله تاکید می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تا قبل از نگارش تفسیر المیزان هیچ کس تمام روایات تفسیری را ندیده و بررسی نکرده بود گفت: مفسران ما تا پیش از علامه طباطبایی تنها به روایات شیعه توجه نشان می‌دادند اما علامه تمام روایات را مورد ارزیابی قرار می‌داد به طوری که در ذیل هر آیه، روایات مربوط به آن را نیز ذکر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت علامه طباطبایی به روایات بی‌اعتنا بود و حتی باید به این مسئله اذعان کرد که در علاقه وی به احادیث جای هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد.

استادی امتیاز دوم المیزان را جدا ساختن بحث‌های تفسیری از روایی دانست و افزود: این کار نیز تا پیش از علامه طباطبایی سابقه نداشت ضمن اینکه وی روایات تفسیری را نیز مانند احادیث فقهی مورد اجتهاد قرار داده است.

امام جمعه قم عنوان داشت: اجتهاد در احادیث تفسیری موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات در این زمینه می‌شود و علامه نیز همین روش را در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه همه خوانندگان قادر به شناخت احادیث صحیح از غیر‌صحیح نیستند گفت: یکی دیگر از امتیازات مهم تفسیر المیزان، آشنا بودن علامه با مضمون و مفهوم روایات بود و پس از آن وی تفسیری از آیات ارائه می‌دهد که با حدیث پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) منطبق است و این امر نشان‌دهنده عنایت وی به روایات و مضامین آنهاست.

استادی با اشاره به برخی انتقادات صورت گرفته از شیوه تفسیری المیزان بیان داشت: بر خلاف بعضی اظهار نظرها، علامه طباطبایی به روایات توجه داشته و از احادیث استفاده کرده است و سخن منتقدان که وی را مستغنی از احادیث می‌دانند نادرست است ضمن اینکه روش تفسیر قرآن به قرآن از گذشته وجود داشت اما موارد آن محدود بود ولی علامه با کثرت اهمیت و برداشتی که از آیات داشت، این روش را در تمام قرآن به کار برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شیعه باید به روش تفسیری علامه طباطبایی افتخار کند زیرا شیوه وی کاملا صحیح و بر اساس روایات بوده است.

وی با اشاره به نمونه‌ای از تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی و توجه خاص وی به مضامین موجود در واژگان قرآن گفت: علامه معتقد است که روایات تفسیری به سند نیاز دارند به همین دلیل وی برخی از احادیث را دنبال نکرده است.

استادی تصریح کرد: علامه طباطبایی به معنای واقعی کلمه مفسر روایی قرآن است زیرا نمی‌توان کسی را مانند او یافت که تمام روایات صحیح تفسیری را پیدا کرده و آنها را از منظر تطبیق با آیات و معارضات بررسی کند.

امام جمعه قم با بیان اینکه المیزان، تفسیر روایی قرآن مجید است افزود: لازم است که برخی احادیث رد شوند زیرا باید از نظر سند، صحیح باشند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی با بررسی‌های فراوان به معنای حقیقی آیات دست یافته و پاسخگوی شبهات بود و امروز نیز سئوالات فراوانی توسط دشمنان مطرح می‌شود که برخی از آنها مربوط به آیات قرآن است و کتاب‌هایی نیز در این زمینه منتشر شده است.

استادی با بیان اینکه بسیاری از شبهات وارده توسط علامه طباطبایی شناسایی و پاسخ آنها نیز آورده شده است گفت: وی با بهترین بیان از عهده روایات و تفسیر برآمده و آنها را به خوبی بیان کرده است به طوری که مخاطب کاملا توجیه می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: علامه طباطبایی آیات مربوط به ولایت را به گونه‌ای مطرح می‌کند که تا پیش از آن سابقه نداشته است زیرا وی نگاه جامعی از این دست آیات ارائه می‌دهد.

وی افزود: خواننده با مطالعه تفسیر المیزان کاملا متقاعد می‌شود به طوری که در هیچ کجای این کتاب دیده نمی‌شود که روایاتی صحیح وجود داشته و علامه بر اثر عدم دست یافتن به معنای آیه مطابق بر حدیث، روایت را رد کرده باشد.

استادی با تاکید بر توجه به خدمات صورت گرفته توسط مفسران به ویژه علامه طباطبایی گفت: چنانچه شخصی به دنبال انتقاد از تفسیر المیزان باشد باید ابتدا نظرات خود را به کارشناسان ارائه کند اما برخی بی‌انصافی کرده و خدمات علامه را به خیانت تشبیه می‌کنند و این در حالی است که المیزان بهترین تفسیر شیعی در طول تاریخ بوده است.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول