اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد

مرگ 15مادر باردار در سال گذشته

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از مرگ 15 مادر باردار در سال گذشته خبر داد.

مرگ 15مادر باردار در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شاهرخ رئیسیان ظهر امروز در همایش روز ماما در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار کرد: در چند سال اخیر با زحماتی که جامعه مامایی استان کشیدند، شاخص‌های سلامت مادران ارتقا چشم گیری پیدا کرده و ماماهای این استان باعث ارتقای سطح سلامت در این حوزه شده‌اند که این امر باعث سربلندی دانشگاه چمران اهواز در کشور است.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر در استان پایین‌تر آمده است، توضیح داد: در سال گذشته 15 مورد مرگ مادر باردار داشتیم که این رقم نسبت به سه سال گذشته که حدود 36 مرگ بود، کاهش پیدا کرده است.

رئیسیان افزود: مرگ مادری در اوایل انقلاب حدود به طور متوسط 150 مرگ در بین 100 هزار باردار در کشور بود، این آمار در طی سالیان اخیر کاهش پیدا کرده است و هم اکنون متوسط کشور حدود 23 یا 24 مرگ در 100 هزار باردار است که در استان ما در سال 90 به 15 مرگ مادری رسید، این در حالی است که هدف وزارت بهداشت این بود که تا سال 94 به 15 مرگ مادری برسند که ما چهار سال زود‌تر به این هدف رسیدیم.

وی تاکید کرد: این رقمی است که اگر مراقبت را خوب ادامه ندهیم ممکن است که این رقم بالا‌تر برود و باید به طور جدی مراقبت و درمان پیگیری شود.

رئیسیان با بیان اینکه وضعیت کشور ما نسبت به سایر کشورهای منطقه مناسب‌تر است، گفت: به غیر از ترکیه که به رقم 15 مرگ مادری رسیده بود سایر کشور‌ها وضعیت بهتری نسبت به ما ندارند. مثلا در افغانستان و عراق وضعیت خیلی بد‌تر است.

وی افزود: برخی دیگر از کشورهای همسایه مثل کویت و امارات چون وضعیت نظام ثبت آن‌ها همچون نظام ثبت کشور ما دقیق نیست، همچنین به لحاظ جمعیتی قابل قیاس با ما نیستند به همین دلیل ممکن است آمار آن‌ها کمتر باشد.

رئیسیان توضیح داد: پیش‌بینی ما از ثبات این آمار این است که اگر مراقبت بیشتر صورت بگیرد آمار مرگ از این بیشتر نشود اما ممکن است نتوانیم این آمار را کمتر کنیم.

وی در رابطه با کمتر شدن این آمار گفت: ممکن است نتوانیم این آمار را کمتر کنیم چون مرگ مادری تنها با وزارت بهداشت در ارتباط نیست و مسائل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل هستند، مثلا وضعیت معیشت، مشکل راه‌ها و ارتباطات و... همه از مواردی هستند که در مورد مرگ مادری دخیل هستند.به طوری که می‌توان گفت شاید حدود 50 درصد مرگ و میرهای مادری مرتبط با مسائل غیر وزارت بهداشت باشد.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول