اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران:

دولت از کنترل دستوری قیمت‌ها پرهیز کند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنایع همگن غذایی مازندران گفت: دولت از کنترل دستوری قیمت‌ها پرهیز کند.

دولت از کنترل دستوری قیمت‌ها پرهیز کند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی خانه صنعت و معدن مازندران، اسماعیل خاتمی‌مقدم وضعیت اقتصادی صنعت شیر خام و لبنیات را تحلیل کرد.

وی دلایل اصلی رشد قیمت لبنیات را کاهش تولید شیر خام، افزایش قیمت تمام شده شیر خام به دلیل رشد بی‌سابقه نهاده‌های دامی، سوق حدود 10 درصد شیر خام به سمت تولید شیر خشک به دلیل قطع واردات شیر خشک، جاذبه‌های صادراتی و نیز خرید نقدی مواد اولیه اصلی در دو بخش دامپروری و صنایع لبنی معرفی کرد.

خاتمی‌مقدم با بیان اینکه این تهدیدها را از تابستان سال 90 به طرق مختلف به مدیران دولتی گوشزد و راهکارها نیز اعلام و پیگیری شد، ابراز داشت: اما باز هم بخشی‌نگری مسئولان مانع از اقدام موثر و به موقع شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر حباب قیمت شیر خام به سرعت در حال شکل‌گیری بود، گفت: در چندین جلسه ستاد تنظیم بازار چند تصمیم در این زمینه گرفته شده که بعضی به مرحله اجرا رسیده و برخی همچنان محل چالش است.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه واردات شیر خشک به منظور تنظیم بازار شیر خام آزاد اعلام شد، خاطرنشان کرد: سایت ثبت سفارش آن نیز فعال شده و متقاضیان با ثبت سفارش در حال حرکت محموله‌های شیر خشک از اروپا و نیوزلند هستند.

وی با بیان اینکه با این روند تولید شیر خشک در داخل هم با دستور دولت قطع می‌شود، تصریح کرد: در مورد نهاده‌های دامی هم مصوب شد که واردات به مقدار نیاز و با نظارت دستگاه‌های مسئول انجام شود تا خوراک دام به مقدار کافی و با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار گیرد.

خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه تشکل‌های دامپروری به لحاظ زمان و چگونگی اجرای این تصمیم نگرانی‌های جدی دارند، افزود: از سوی دیگر دولت اصرار بر حفظ قیمت شیر خام با نرخ 630 تومان را دارد تا از طریق آن بتواند قیمت لبنیات را تثبیت کند این در حال است که قیمت شیر خام ممتاز در بازارهای کشور از 800 تا 900 تومان متغیر است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع هم چالش اصلی دامداران با دولت است، ابراز داشت: از یک طرف دامداران تولید شیر خام با قیمت فروش 630 تومان را دست نیافتنی می‌دانند و از طرف دیگر دولت اصرار به برگشت قیمت به این عدد است.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اعلام اینکه در واقع دولت با حفظ دستوری قیمت شیر خام سعی بر حفظ قیمت محصولات لبنی دارد دستوری که شاید تا هزار میلیارد تومان به هزینه‌های صنعت لبنی و دامپروری بیفزاید، تاکید کرد: در این زمینه باید عرضه و تقاضا با ورود مقدار مناسب شیر خشک و نهاده‌های دامی چه به قیمت جهانی و با یارانه دولت تنظیم شود و بعد همین سیستم متعادل شده عرضه و تقاضا خود قیمت‌ها را کنترل کند.

وی با تاکید بر اینکه اصرار دولت برای قیمت‌گذاری شیر خام و لبنیات احتمال آثار مفید فعالیت‌ها و تصمیمات اخیر را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: دولت با درک صحیح واقعیت‌های بازار و اقتصاد و به دور از عافیت‌طلبی‌های رایج هر چه زودتر پای خود را از قیمت‌گذاری خارج و آن را به مدیران بنگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط بسپارد.

خاتمی‌مقدم در پاسخ به تقاضای به جامانده صنایع لبنی برای افزایش قیمت‌ها و نیز اصرار دستگاه‌های نظارتی برای برگشت قیمت لبنیات گفت: تقاضای دولت برای کاهش قیمت‌ها غیر عقلانی است.

به گزارش فارس، در قانون قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصوب مرداد 88، صنایع می‌توانند با ارائه اسناد هزینه نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند.

انتهای پیام/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول