اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد

کارگاه تخصصی زراعت‌های غالب شهرستان نمین

خبرگزاری فارس: پانل آموزشی و تخصصی زراعت‌های غالب شهرستان نمین با حضور مشاور وزیر و معاون ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی در نمین برگزار شد.

کارگاه تخصصی زراعت‌های غالب شهرستان نمین

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل، در این کارگاه که 45 نفر از مهندسان ناظر و محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل شرکت داشتند اصول صحیح و فنی کاشت، داشت و برداشت محصولات غالب شهرستان نمین بویژه گندم و سیب زمینی توسط محققین ارایه و راه‌های عملی دستیابی به توسعه و افزایش عملکرد این محصولات با در نظر گرفتن موقعیت منطقه بررسی شد.

دقت در استفاده از کودها و سموم شیمیایی، لزوم رعایت نکات فنی و کارشناسی ارایه شده از سوی محققین، توصیه به رعایت کاهش مصرف سموم، استفاده و جایگزین کردن کودهای بیولوژیک به جای آن، رعایت تاریخ دقیق مبارزه با آفات و علف‌های هرز توسط زارعین و کنترل این موارد از سوی مهندسین ناظر در راستای حمایت از تولید و افزایش راندمان محصولات کیفی از نتایج این پانل بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استان اردبیل با داشتن 685 هزار هکتار اراضی قابل کشت و توان تولید بیش از 3 میلیون تن انواع محصولات دامی، زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وجود قابلیت‌های کشاورزی، جمعیت فعال در این بخش، جریانات آبی، نزولات جوی و شرایط آب و هوایی لزوم سرمایه‌گذاری‌های مناسب برای بهره‌برداری بهتر از این قابلیت‌ها را دوچندان کرده است.

این استان با دارا بودن 4.4 درصد اراضی زراعی کشور رتبه اول را درتولید عدس، رتبه اول در راندمان تولید کلزا، رتبه دوم در تولید سیب زمینی، رتبه سوم در تولید دانه‌های روغنی و رتبه چهارم در تولید محصول پنبه در کشور را دارد و محصولات دیگری همچون چغندر قند، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، علوفه‌جات و انواع میوه‌های درختی نیز به میزان قابل توجهی در استان تولید می‌شود.

استان اردبیل به رغم استعدادهای فراوان در بخش کشاورزی با مشکلاتی مواجه است که درصورت رفع تنگناها از توانایی بالایی درتولید محصولات زراعی برخوردار خواهد شد.

کارشناسان کمبود نهاده‌های کشاورزی بخصوص گرانی ماشین‌آلات و استهلاک و فرسوده شدن تجهیزات موجود، تقسیم اراضی به قطعات کوچکتر، مشکلات اجرای طرح‌های یکپارچه‌سازی و عدم سرمایه‌گذاری لازم در زمینه مکانیزه کردن زراعت را از جمله عوامل بازدارنده پیشرفت کشاورزی استان ذکر کردند.

انتهای پیام/صا30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول