اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا:

مشروبات الکلی بیشترین کالای قاچاق در کردستان است

خبرگزاری فارس: نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: در حال حاضردستگاه ماهواره و مشروبات الکلی بیشترین کالای قاچاق در استان کردستان است.

مشروبات الکلی بیشترین کالای قاچاق در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، احدالله دارابی در نخستین کمیته فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: پرداختن به مسایل فرهنگی می‌تواند روشی تاثیرگذار و زودبازده برای مقابله با کالاهای قاچاق در استان‌های مرزی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه راه‌های برخورد با کالاهای قاچاق در استان برخورد اساسی نیست، اضافه کرد: در استان کردستان با وجود 38 پاسگاه مرزی و 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و مرز پوشیده از سیم‌های خاردار اگر برخورد با پدیده قاچاق اصولی و اساسی نباشد نمی‌توان به موفقیت دلخواه در مبارزه با کالای قاچاق برسیم.

نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بیان کرد: در حال حاضر کالای قاچاق در استان کردستان با استفاده از کوله‌بران و واسطه‌گران وارد استان کردستان می‌شود که همین امر موجب شده که پدیده قاچاق نمود بالاتری در استان پیدا کند.

دارابی با اشاره به اثرات زیان‌بار قاچاق کالا در مرزهای غربی و کردستان بر اقتصاد کشور، تصریح کرد: ابعاد و تبعات منفی پدیده قاچاق موجب شده که ترانزیت نیز در سطح وسیعی از مرز انجام شود.

وی در ادامه نقش کمیته فرهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تا زمانی که تقاضا به کالاهای قاچاق در استان کردستان و سطح کشور تعدیل نشود نمی‌توانیم پدیده قاچاق را در استان مهار کنیم.

نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای کردستان در ادامه با اشاره به اینکه ماهواره و مشروبات الکلی بالاترین کالاهای قاچاق در کردستان است، اظهار کرد: این کالاها بیشترین ضربه را به استان داشته به طوری که در سال گذشته 570 هزار بطری مشروبات الکلی در استان کشف و ضبط شده است.

دارابی اضافه کرد: متاسفانه حجم بسیار بالایی از کالاهای قاچاق در استان از مواد دخانی و سیگار در سطح وسیعی عرضه می‌شوند که این امر جای نگرانی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید اساس کار کمیته فرهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداختن به مسائل فرهنگی و تبلیغاتی باشد، تصریح کرد: باید سعی کنیم وضعیت موجود قاچاق کالا در استان را تبیین و برای مبارزه با آن به ارائه راهکارهای مناسب بپردازیم.

* فعالیت 7 هزار خودرو به قاچاق در کردستان

نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بیان کرد: در حال حاضر 7 هزار خودرو در استان مشغول به فعالیت قاچاق‌فروشی و حمل محموله‌های قاچاق در سطح استان هستند.

دارابی اعلام کرد: تا زمانی که زمینه‌های اقتصادی در استان مساعد و مناسب نشود و خانواده‌های نیازمند و مرزنشینان استان نتوانند امر معاش خود را به دست آورند نمی‌توانیم در مهار پدیده قاچاق به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه پدیده قاچاق در مرزهای استان را تنها دلیل شغل و امر معاش مرزنشینان عنوان کرد و گفت: برخورد فیزیکی و برخوردهای نیروی انتظامی نمی‌تواند پاسخگوی مبارزه با پدیده قاچاق در استان‌های مرزی و از جمله کردستان باشد.

نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با اشاره به اینکه در مرزها به صورت سنتی تبادل قاچاق صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هم‌اکنون ارتباطات قاچاق فقط به کوله‌بری ختم نمی‌شود بلکه خروجی زیانباری برای استان از جمله پوشش ترانزیت و حمل سوری محموله‌ها نیز به دنبال دارد.

* مسایل فرهنگی راهکار اساسی مبارزه با پدیده قاچاق است

نماینده ستاد مرکزی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اعلام کرد: هم‌اکنون وضعیت قاچاق در کردستان نگران‌کننده است و مسایل فرهنگی به عنوان مقوله‌ای وسیع و تاثیرگذار می‌تواند به عنوان راه‌حلی مهم در مبارزه با پدیده قاچاق موثر باشد.

دارابی اضافه کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش کمتر به پدیده قاچاق و اثرات زیانبار آن در جامعه پرداخته شده و باید سعی شود که با تبلیغات گسترده وضعیت قاچاق استان و کشور را برای نوجوانان و جوانان در مدارس تشریح کرد.

وی در پایان نقش صدا و سیما و رسانه‌های جمعی در کاهش پدیده قاچاق را بسیار موثر و حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش رسانه‌های جمعی در بحث استعمال دخانیات در چند سال گذشته کارهای خوبی انجام شد که توانست تاثیرات زیادی بر جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول