اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی:

عشایر غرب کشور در ثبت جهانی کوه سبلان مشارکت می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: عشایر غرب کشور، در تکمیل پرونده کوه سبلان، سومین قله بلند ایران، برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو مشارکت می‌کنند.

عشایر غرب کشور در ثبت جهانی کوه سبلان مشارکت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با انجام اقدامات مطالعاتی و پژوهشی، اقدامات گسترده‌ای در راستای تهیه پرونده کوه سبلان با مشارکت همگانی عموم مردم و عشایر، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در غرب کشور در حال انجام است.

وی تصریح کرد:‌ برای ثبت جهانی کوه سبلان باید تعاملات گسترده‌ای با سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و جنگلداری، نهادهای حافظ مراتع و آبخیزداری، مجموعه‌های فعال زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و حتی عشایر و کوچ‌نشینان منطقه صورت پذیرد، چرا که معتقدیم این کوه متعلق به یک سازمان و نهاد نیست و همه باید در آن سهیم باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: سبلان یک کوه آتشفشانی غیرفعال است که بعد از دماوند و علم‌کوه سومین قله بلند ایران به شمار می‌آید که در شمال شرقی و در 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر واقع شده است.

وی با بیان اینکه سبلان پیش از این به‌عنوان یک اثر بی‌بدیل طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، گفت: ارتفاع قله این کوه  که به خاطر آبگرم‌های طبیعی‌اش شهره جهانی دارد، 4 هزار و 811 متر بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در جبهه غربی کوه سبلان قله سلطان و در کنار جان پناه، سنگی به شکل عقاب قراردارد که در طول زمان به نماد این کوه تبدیل شده است.

محمدی با بیان اینکه این قطعه سنگ به‌عنوان اعجاز طبیعت به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده، گفت: سبلان علاوه بر این سنگ شگفت انگیز، به دلیل وجود آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی سبلان می‌تواند جاذبه‌های طبیعی ایران را به جهانیان نشان دهد، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد در ثبت سومین قله بلند ایران همه گروه‌ها به‌خصوص عشایر منطقه سهیم باشند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول