اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان

کندوان در همایش بین‌المللی روستاهای "دست‌کند" مطرح می‌شود

خبرگزاری فارس: مقاله‌ای تحقیقی در رابطه با روستای کندوان که از سوی جمعی از محققان و نویسندگان میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی تهیه شده با راه یافتن به همایش بین‌المللی معماری روستاهای «دست کند» ارائه می‌شود.

کندوان در همایش بین‌المللی روستاهای "دست‌کند" مطرح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، نخستین همایش بین‌المللی معماری روستاهای «دست‌کند» با حضور بیش از 200 متخصص معماری داخلی و خارجی در ماهان کرمان برگزار می‌شود که روستای تاریخی کندوان یکی از سه کارگاه تخصصی این همایش را تشکیل می‌دهد.

مقاله تخصصی زیباشناسی روستاهای «دست‌کند» با ذکر و بررسی نمونه موردی روستای تاریخی کندوان یکی از مقالات برگزیده این همایش است که از سوی تراب محمدی، اصغر میرفتاح و علیرضا قوچی تهیه شده و در همایش بین‌المللی روستاهای «دست‌کند» ارائه خواهد شد.

این مقاله به بررسی تاریخ، قدمت، آداب و رسوم و وضعیت فعلی و پیشین معماری و زندگی در کندوان پرداخته و کنده‌کاری‌های ساختمان‌های در این روستا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

محققان و نویسندگان این مقاله همچنین به نحوه به وجود آمدن روستای کندوان، امکانات توپوگرافی، وضعیت زبان ساکنان، ظرفیت منطقه، زیرساخت‌های موجود و قابل اجرای روستا پرداخته است.

مقایسه روستای کندوان با «کاپادوکیه» کشور ترکیه، به‌عنوان روستای «دست‌کند» مشابه یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این مقاله به شمار می‌رود که به طرح ویژگی‌های بی‌نظیر کندوان به علت تنها روستای صخره‌ای جهان که زندگی در آن جریان دارد منتهی می‌شود.

در این مقاله تخصصی امکاناتی نظیر راه‌اندازی ورزش‌های زمستانی، توریسم ورزشی، طبیعت‌گردی در منطقه، بهره‌برداری از اسکن لیزری و آب معدنی بی‌نظیر آن با خاصیت درمانی برای بیماران سنگ کلیه برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه این روستای بی‌نظیر مطرح شده است. 

کندوان با وجود ویژگی‌های متفاوتی مانند جاری بودن زندگی در خانه‌های کله‌قندی و کران‌ها از ظرفیت بالایی در میان روستاهای «دست‌کند» کشور برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

وب سایت تخصصی اطلاع‌رسانی روستای تاریخی و گردشگری کندوان به نشانی www.kandovan.org به معرفی دقیق جاذبه‌ها، جغرافیا، صنایع دستی، امکانات رفاهی و اقامتی و فرهنگ این روستا پرداخته و از امکاناتی نظیر پانورامای کلی روستا و تور مجازی برخوردار است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول