اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو به تعهدات خود برای فروش سلاح به سوریه عمل می‌کند

روسیه: غرب نباید مخالفان داخلی در سوریه را تجهیز نظامی کند

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که فروش تسلیحات نظامی به دولت سوریه کاملا قانونی است، در حالی‌که کشورهای غربی برخلاف تعهدات بین‌المللی گروه‌های مسلح داخلی در سوریه را تجهیز نظامی می‌کنند.

روسیه: غرب نباید مخالفان داخلی در سوریه را تجهیز نظامی کند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "الکساندر لوکاشوویچ" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور به تعهدات خویش در خصوص فروش سلاح به دولت سوریه عمل خواهد کرد.

لوکاشوویچ روز پنج شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو با تاکید بر اینکه فروش تسلیحات نظامی روسیه به دولت سوریه کاملا قانونی است، گفت: سوریه تحت هیچ نوع تحریم‌های بین المللی در خصوص ممنوعیت فروش سلاح به این کشور قرار ندارد، بنابراین طرف روسی دلیلی نمی‌بیند که به تعهدات خویش در این رابطه عمل نکند.

وی تاکید کرد: روسیه به تعهدات بین المللی خویش کاملا پای‌بند بوده و در راستای توسعه صادرات تسلیحات نظامی خود به کشورهای جهان، این تعهدات را نیز کاملا در نظر دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که در رابطه با فروش سلاح به سوریه، مقامات مسکو کاملا اوضاع در این کشور را زیر نظر دارد.

لوکاشوویچ افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی و حتی برخی کشورهای منطقه خاورمیانه اصلا به این تعهدات پای‌بند نیستند و آشکارا و بدون توجه به مناقشه داخلی در سوریه، به گروه‌های مخالف در این کشور سلاح داده و از آنها حمایت مالی می‌کنند.

به گفته این مقام بلندپایه دیپلماتیک، چنین اقدامی روند حل و فصل سیاسی بحران در سوریه را دشوارتر می‌کند و مغایر با تعهدات بین المللی و اصل بی طرفی برای میانجی‌گری در رابطه با حل مناقشات است. 

لازم به یادآوری است که سوریه یکی از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات نظامی ساخت روسیه در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. در حال حاضر قرارداد دوجانبه روسیه و سوریه در خصوص ارسال موشک‌های ساحل به دریا از نوع «باستیون» مجهز به موشک‌های بالستیک «یاخونت» در حال اجراست. کشورهای غربی انتقادات زیادی را در این خصوص نسبت به روسیه مطرح کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که مقامات مسکو نگران طرح‌های ترکیه برای جلب حمایت نظامی ناتو در رابطه با امکان تهدیدات احتمالی از جانب سوریه است.

لوکاشوویچ  گفت: ما می‌خواهیم به اظهارات "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه که دو الی سه بار از این صحبت به میان آورده است که ترکیه ممکن است در صورت وجود هر نوع تهدید احتمالی از جانب خاک سوریه به ماده 5 توافقنامه واشنگتن در خصوص دفاع جمعی کشورهای عضو ناتو متوسل شود، واکنش نشان بدهیم. به عقیده ما چنین اظهاراتی بسیار نگران کننده است، بخصوص آنکه صحبت بر سر اقدام جمعی دفاعی کشورهای عضو ناتو در صورت حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو این سازمان است.   

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول