اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس عالی وزارت امور خارجه:

وابستگی ذهنی به نفت سبب کاهش مشارکت‌های اجتماعی می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس عالی وزارت امور خارجه گفت: از مشخصه‌‌‌های یک شهر اسلامی تولید ثروت براساس فرهنگ کار و کارآفرینی است که البته این موضوع در کشور ما تنها به وابستگی نفتی و دور شدن از مشارکت‌های اجتماعی محدود شده است.

وابستگی ذهنی به نفت سبب کاهش مشارکت‌های اجتماعی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسن قدیری‌ابیانه ظهر امروز به مناسبت هفتمین نشست علمی و اختصاصی اصفهان که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: تصور و وابستگی عمومی جامعه به نفت به حدی شدید و غیرواقعی است که علاوه بر کاهش مشارکت‌های عمومی، تمام توقعات اجتماعی را نیز بر دوش مقامات انداخته است.

وی با بیان اینکه مدیریت یک شهر اسلامی ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد، تصریح کرد: از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به وجود ارتباط مطلوب بین شهروندان و مسئولان، ارتباط اسلامی بین مسئولان و ارتباط خوب بین خود مردم اشاره کرد.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه که سمت سفیری ایران را در کشور‌های مکزیک و استرالیا در گذشته برعهده داشته است، تأکید کرد: از دیدگاه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تمام مردم و به ویژه جوانان به عنوان راه‌ حل مشکل کارآفرینی نگریسته می‌شوند و این در حالی است که امروزه برخی جوانان به شکل صورت مسئله مشکلات جامعه درآمده‌اند.

وی با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور و آموزش پرورش نیروی کارآفرین پرورش نمی‌دهد، تأکید کرد: در اصفهان که قرار است به عنوان یک شهر اسلامی مطرح شود تمام مردم کارآفرین هستند و اگر چنین چیزی در تمام کشور دیده نمی‌شود به دلیل وجود اشکال در سیستم آموزشی است.

قدیری‌ابیانه که برای اثبات تمام صحبت‌های خود از احادیث اسلامی بهره می‌برد، گفت: از ویژگی‌های ملت ما و از جمله مردم اصفهان باور به اعتقادات اسلامی است، اما باید دید این مقوله تا چه اندازه در مردم نهادینه شده است.

وی تحولات فرهنگی را لازمه وجودی یک شهر اسلامی دانست و تأکید کرد: در بین بیش‌تر مردم بهترین کار تفریح است که این موضوع برخلاف موازین اسلامی است که بهترین تفریح را کار می‌داند.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از دیدگاه اسلامی و برای رسیدن به یک شهر یا کشور اسلامی دنیا و آخرت می‌تواند در بیش‌تر موارد به جای متضاد بودن در امتداد یکدیگر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از دیگر خصوصیات بارز شهر اسلامی محور بودن مردم و در خدمت بودن مدیریت‌های دولتی برای مردم است.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: مردم یک شهر اسلامی تنها به حفظ اسلام فکر نمی‌کنند بلکه گسترش آن را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های شهر‌ اسلامی از بین بردن فقر است، بیان داشت: مکانیسم اسلام برای از بین بردن فقر طراحی شده است، اما حاکمیت و مردم نیز باید در این امر تلاش کنند، ضمن اینکه نخبگان نیز در قبال فقرای جامعه مسئول هستند.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه از دیگر خصوصیات مهم یک شهر اسلامی هم‌چون اصفهان را شفاف‌سازی بودجه توسط مسئولان دانست و بیان داشت: این شفاف‌سازی باید علاوه بر مردم اصفهان برای سایر شهرستان‌های استان اصفهان نیز صورت بگیرد.

وی با اشاره‌ به توریستی بودن شهر اصفهان بیان داشت: به ازای هر توریستی که وارد اصفهان شود و غیر مسلمان از این شهر بیرون رود، یک فرصت مناسب را برای ترویج فرهنگ اسلامی از دست داده‌ایم.

قدیری‌ابیانه در مورد تفاوت سنت‌گرایی و سنت‌دوستی گفت: باید به جای سنت‌گرایی، سنت‌دوستی را سرلوحه کاری خود قرار دهیم تا شاهد شهری امروزی، مدرن و در عین حال توحیدی باشیم.

وی در مورد مشکلات ازدواج از جمله مسکن برای جوانان به عنوان دغدغه یک شهر اسلامی نیز گفت: به تازگی خبردار شده‌ام که شهردار‌ها به اماکن مسکونی زیر 60 مترمربع جواز ساخت نمی‌دهند که در این مورد پیشنهاد می‌کنم برای گرایش جوانان به ازدواج حتی برای ساخت اماکن مسکونی در مساحت‌های کوچک، از این تصمیم خود برگردند.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول