اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری:

دیوار بزرگ گرگان در فهرست موقت یونسکو قرار می‌گیرد

خبرگزاری فارس: مشاور سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: دیوار بزرگ گرگان برای ثبت جهانی در فهرست موقت یونسکو قرار می‌گیرد.

دیوار بزرگ گرگان در فهرست موقت یونسکو قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان جبرئیل نوکنده در همایش علمی تخصصی بناها، بافت‎ها و محوطه‌های تاریخی که در شهرستان گنبدکاووس برگزار شد اظهار داشت: دیوار بزرگ گرگان یکی از آثار شگفت‌انگیز معماری پیش از اسلام به شمار می‌آید و هم‌اکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای ثبت در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو مطرح است.

وی با اشاره به اینکه دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین بزرگ‎ترین دیوار دفاعی جهان است افزود: پژوهش دیوار گرگان در محدوده شهرستان گنبدکاووس توسط هیئت مشترک ایران - بریتانیا زمینه ثبت جهانی این اثر ارزشمند را در آینده فراهم خواهد ساخت و پرونده دیوار گرگان بعد از ثبت جهانی برج قابوس برای ثبت در یونسکو پیگیری خواهد شد.

مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سال‎ها پیش اریک اشمیت با تهیه عکس‎های هوایی مسیر دیوار گرگان را از کوه‎های پیشکمر تا دریای خزر شناسایی کرد و محمدیوسف کیانی باستان‎شناس ایرانی با انجام مطالعاتی طول دیوار را در حدود 175 کیلومتر برآورد کرد.

نوکنده یادآور شد: دیوار بزرگ گرگان برای دفاع در برابر هجوم اقوام مهاجم شمالی در دوره ساسانیان احداث شده و این دیوار از دیوار هادریان در اسکاتلند طولانی‌تر است و ده‌ها میلیون قالب آجر در این دیوار به کار رفته‌ و کوره و کارگاه ساخت آجر در طول دیوار نشان می‌دهد که 30 هزار سرباز می‌توانستند در طول این دیوار مستقر شوند.

وی همچنین اظهار داشت: مهندسان ساسانی در ساخت دیوار و سدهای باستانی از مهندسان رومی هم پیشی گرفته‌ بودند و در مواردی برآوردهای آنها با برآوردهای مهندسان امروزی با وجود پیشرفت‎های علمی برابری می‌کند.  

مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: زیاریان از سرداران گیلان و طبرستان در گرگان بودند که شمس المعالی قابوس بن وشمگیر معروف‎ترین آنها بود که علاوه بر علاقمندی به ادب و هنر خطی خوش داشت و شعر فارسی و عربی هم می‌سرود. عنصرالمعالی کیکاوس، نویسنده کتاب معروف قابوس‌نامه نواده اوست و نام کتاب خود را از او گرفته است.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول