اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال ثبت مراسم عروسی پیر شالیار

خانه پیرشالیار اورامان ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از ثبت ملی خانه پیر شالیر به شماره ثبت 29577 در فهرست آثار ملی خبر داد.

خانه پیرشالیار اورامان ثبت ملی شد

امیر الهی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: خانه پیر شالیار در منطقه اورامان تخت شهرستان سروآباد قرار گرفته و مراسم پیر شالیار به عنوان یکی از مهم‌ترین مراسم آئینی شهر اورامان تخت در  نیمه دوم اردیبهشت و  بهمن هر سال برگزار می‌شود.

پیش از این مراسم عروسی پیر شالیار نیز در فهرست میراث معنوی ثبت ملی شده است.

* تجهیز موزه فرش بیجار به ویترین موزه‌ای

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از تجهیز موزه فرش بیجار (تیمچه حاج شهباز) به ویترین 10 ضلعی استیل با شیشه‌های نشکن و نورپردازی مخصوص خبر داد.

الهی افزود: در کنار این کار موزه سنندج نیز به ویترین‌های استیل با شیشه‌های نشکن و قفل‌های مخصوص و نورپردازی مخصوص مجهز شده‌اند.

وی در ادامه به انجام ساماندهی اموال فرهنگی، تاریخی شامل مستندسازی و ثبت و ضبط اموال و آماده‌سازی اطلاعاتی برای ثبت در نرم‌افزار جامع اموال فرهنگی تاریخی کشور خبر داد.

الهی گفت: در حال حاضر پیگیری و تصویب ایجاد موزه مدرسه سنندج در مدرسه محراب با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان را در دستور کار داریم که موزه‌ای با این نام در سنندج احداث شود.

وی افزود: تاکنون کار مرمت سه جلد قرآن خطی روستاهای شوی، نجنه و بانه توسط کارشناسان موزه استان انجام شده و برای آنها ویترین‌های مخصوصی تهیه و تعبیه شده است.

الهی گفت: پیگیری‌های لازم در خصوص ساخت موزه باستان‌شناسی سنندج در حال انجام است که در صورت تامین اعتبار و فراهم نمودن زمینه‌های اجرایی آن عملیاتی می‌شود.

* راه‌اندازی هولدینگ تخصص صنایع دستی در کردستان

الهی همچنین از راه‌اندازی هولدینگ برای نخستین‌بار در استان کردستان خبر داد.

وی افزود: شرکت مادر تخصصی صنایع دستی (هولدینگ) با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و معاونت صنایع دستی در حال شکل‌گیری است.

الهی تصریح کرد: به منظور ایجاد فرصت و زمینه‌های مناسب توسعه فعالیت‌های حوزه صنایع دستی اعم از آموزش، تولید، بسته‌بندی، فروش، صادرات و واردات صنایع دستی الزام به تشکیل این شرکت محرز بوده که در این راستا در حال حاضر اقدامات لازم برای معرفی هیئت موسس و تکمیل فرم‌های مورد عمل انجام شده که امید است تا پایان اردیبهشت‌ماه با تشکیل این تعاونی فراگیر اقدامات مربوط به تاسیس این هولدینگ انجام پذیرد.

به گفته سرپرست میراث فرهنگی سنندج هولدینگ ضمن شناسایی کاستی‌ها و مشکلات پیش رو در توسعه صنایع دستی استان با تشکیل تعاونی زیر شاخه در بخش‌های مختلف صنایع دستی اعم از واردات، تولید، آموزش، بازاریابی، سیاست نوین صنایع دستی، طراحی، نمونه‌سازی و غیره قدم‌های موثری را به منظور تقویت و ارتقاء سطح فعالیت فعالان صنایع دستی در بر خواهد داشت.

* برگزاری تعداد 15 نمایشگاه در خانه کرد سنندج

وی همچنین از برگزاری 15 مورد نمایشگاه در نگارخانه خانه کرد سنندج در سال گذشته خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها شامل نمایشگاه عکس مراد سلیمی، نمایشگاه هفته سلامت، نمایشگاه اسناد خطی میراث فرهنگی، نمایشگاه اعتیاد، نمایشگاه نقاشی هایده اشرفی، نمایشگاه نقاشی و طراحی کودکان لیلا نورالدین، نمایشگاه خوشنویسی محمدسعید غفوری و .... از جمله این نمایشگاه‌ها بوده است.

الهی تصریح کرد: برنامه‌های دیگری نیز در خانه کرد برگزار شده که این برنامه‌ها شامل برگزاری مراسم شایانه سه شبانه روز با شرکت استان‌های کرمانشاه، لرستان و کردستان توسط حوزه هنری، برگزاری مراسم روز جهانی موزه، برپایی همایش قضات و وکلا، برگزاری جشن الفبا توسط یکی از مدارس آموزش و پرورش، عکاسی از 600 قلم شی در خانه کرد، ثبت 377 قلم شی اموالی در اطلاعات سایت ویستا، ثبت و انتقال 338 قلم شی از موزه سنندج به موزه مردم‌شناسی خانه کرد، مستندسازی و تهیه شناسنامه و فهرست کامپیوتری اموال خانه کرد و... بوده است.

* ثبت انجمن راهنمایان بین المللی کردستان در سایت تعاون

الهی با اشاره به ثبت انجمن صنفی کارگری راهنمایان بین‌المللی کردستان در سامانه اداره کل تعاون استان، افزود: این انجمن با نام کردی (پاپوروان سنه) در سایت اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی به ثبت رسیده تا نسبت به انجام کارهای اولیه و راه‌اندازی این انجمن و ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی به استان آغاز به کار نماید.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول