اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کنگره پیر‌غلامان کشور:

اردبیل آبان‌ماه میزبان 400 پیرغلام کشور است

خبرگزاری فارس: دبیر کنگره بین‌المللی پیر‌غلامان کشور گفت: اردبیل آبان ماه امسال در آستانه ماه محرم میزبان 400 پیر‌غلام آستان اباعبدالله ‌الحسین خواهد بود.

اردبیل آبان‌ماه میزبان 400 پیرغلام کشور است

ابراهیم طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در این کنگره بین‌المللی که اردبیل امسال میزبان آن خواهد بود تلاش می‌کنیم تا مداحان، شعرا و مرثیه‌خوانان به همراه پیر‌غلامان حسینی در این دیار گرد هم آیند و در این کار عظیم و اساسی مشارکت کنند.

وی تاریخچه اردبیل را در ارادت به عصمت و طهارت به ویژه حضرت سید‌الشهدا یادآور شد و گفت: شعرا و مداحانی همچون بیضای اردبیلی، یحیوی، منزوی، انور اردبیلی و در عصر معاصر نیز شاهی، غفاری، موذن‌زاده‌ها و صدها دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت به زیبایی و نکته‌‌سنجی قلم‌فرسایی کرده‌اند و در عظمت حادثه عظیم کربلا و سید و سالار شهیدان مهارت و تبحر خود را به رخ کشیدند.

دبیر کنگره بین‌المللی پیر‌غلامان کشور یادآور شد: در این سفر با امام جمعه اردبیل،استاندار و مدیران فرهنگی و صدا و سیمای استان اردبیل دیدار داشتیم که نتیجه آن بسیار مثبت و راهگشا در مسیر برگزاری کنگره پیر‌غلامان کشور در اردبیل بود که انتظار می‌رود این اجلاس بزرگ مایه خیر و برکت برای این دیار باشد.

طاهری بیان داشت: جریان عزاداری حسینی که از صدها سال پیش و از دوران صفویه پایه‌گذاری شده است حتی در این سرزمین به مدت یک هفته نیز تعطیل نشده به طوری که در ایام نوروز هیئت‌های مذهبی از ساعت شش تا 9 صبح در دیار حسینی و ولایی اردبیل مجالس عزای حسینی، مداحی، قرآن‌خوانی و تفسیر را برگزار می‌کنند.

دبیر کنگره پیر‌غلامان کشور به آیین‌های مختلف و متفاوت از سایر مناطق کشور در ایام ماه محرم و صفر اشاره کرد و گفت: طشت‌گذاری از آیین دیرین مردم این دیار در ادای احترام به تشنه‌لبان کربلا است به طوری که یقین داریم در برگزاری اجلاس بین‌المللی امسال برنامه‌های متفاوت‌تری نسبت به دوره‌های قبل برگزار شده و شرکت‌کنندگان از تنوع این برنامه‌ها بهره می‌برند.

طاهری از پیگیری مدیرکل صدا و سیمای استان برای کسب میزبانی کنگره پیر‌غلامان کشور به عنوان یک رویداد معنوی ـ مذهبی قدردانی کرد و افزود: هر چند مقدمات کار برای برگزاری این کنگره در استان دیگر فراهم شده بود و حتی 40 سایت مطرح کشوری و بین‌المللی نیز خبر برگزاری در استان دیگر را منتشر کرده بودند اما با پیگیری مسئولان این استان قرار شد کنگره پیر‌غلامان کشور این بار در دیار حسینی و ابوالفضلی اردبیل برگزار شود.

وی ادامه داد: همه مسئولان پای کار آمده‌اند و مشفقانه و دلسوزانه تلاش می‌کنند تا این کنگره با آبرو و عظمت خاص در دیار دیرین حسینی و ولایی اردبیل برگزار شود.

طاهری اظهار داشت: نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، استاندار و سایر مسئولان فراتر از تصور ما از برگزاری این کنگره استقبال کردند و ما نیز به ادامه کار دلگرم شدیم.

این مسئول تصریح کرد: با این استقبال و پشتکار مسئولان تفاهم‌نامه برگزاری این کنگره به امضا رسید و امیدواریم یکی از بهترین مراسمات و آیین‌ها را نسبت به دوره‌های گذشته در این دیار شاهد باشیم.

وی از اهالی حسینی و عاشق اهل بیت اردبیل خواست در نیمه آبان ماه که پیر‌غلامان بسیاری به این استان سفر می‌کنند و در هر مسجدی سعی می‌شود آیینی برگزار شود و مداحان داخلی و خارجی به انجام برنامه بپردازند از اجرای برنامه‌ها به زبان‌های عربی، فارسی، ترکی و گویش و لهجه‌های متفاوت استقبال کنند و رونق‌افزای محافل اباعبدالله‌الحسین باشند.

دبیر کنگره پیر‌غلامان کشور خاطرنشان کرد: عشق و علاقه مردم این دیار در تمام فصول سال حتی در زمان بارش برف در سوگواری ایام محرم و صفر زبانزد عام و خاص است به طوری که در محلات شش‌گانه اردبیل نام و ذکر حسین (ع) با شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر بر زبان‌ها جاری است.

وی تصریح کرد: اجلاس دهم پیر‌غلامان کشور که به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود متفاوت‌تر از 9 دوره گذشته خواهد بود و ما افتخار می‌کنیم در این حوزه مسئولیت یافتیم و خود را نیز نوکر پیر‌غلامان آستان حضرت اباعبدالله‌الحسین می‌دانیم و بر این توفیق و فرصت خدمت به خود می‌بالیم.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول