اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 10 روز مانده به آغاز کوچ عشایر

تمهیدات لازم برای کوچ عشایر اردبیل اندیشیده شده است

خبرگزاری فارس: در حالی که کمتر از 10 روز به آغاز کوچ عشایر غیرتمند استان اردبیل باقی مانده تمهیدات و آماده‌سازی برای این حرکت شور‌آفرین آغاز شده است.

تمهیدات لازم برای کوچ عشایر اردبیل اندیشیده شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عشایر غیرتمند شاهسون در حالی جرس رحل برداشته‌اند که همچنان در این حرکت سالانه خود با مشکلات و تنگناهایی روبه‌رو هستند که حل برخی از آنها همچنان در هاله‌ای از ابهام و نگرانی‌هاست.

عشایر کوچنده استان اردبیل که در دو فصل بهار و پاییز درگیر کوچ به ییلاقات و قشلاقات هستند همه ساله در مسیر سنتی کوچ خود با کمبودها و تنگناهایی روبرو هستند که آرزو دارند امسال با توجه به مناسب بودن آب و هوا و شرایط کوچ بسیاری از این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها برطرف شده باشد.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه عشایر کوچ‌رو در این استان با جمعیتی بالغ بر 66 هزار نفر حل مشکل تامین آب شرب در مسیر کوچ و ییلاقات است که در کنار آن گاه با خطرات تردد در مسیرهای اصلی، گذر از جاده‌های مواصلاتی استان، تلف شدن دام‌ها، نبود ایستگاه‌های موقت اسکان برای عشایر کوچ‌رو در دو فصل بهار و پاییز، بالا بودن نرخ حمل و نقل امکانات و تجهیزات عشایر به دامنه‌های سبلان و بالعکس، خطرات و آسیب‌های ناشی از پرسه زدن حیوانات درنده به ویژه گرگ در مسیر کوچ و همچنین نامناسب بودن راه‌های تردد عشایر کوچ‌رو به دامنه‌های سبلان با توجه به بارش‌های سنگین برف در زمستان سال گذشته از اصلی‌ترین دغدغه این قشر است که همه آنها بالاتفاق خواستار برطرف شدن این معضلات و مهیا شدن یک سفر امن و راحت در فصل کوچ هستند.

اما مدیر‌ امور عشایری استان اردبیل نیز در آستانه کوچ بهاره عشایر غیرتمند مغان به دامنه‌های سبلان به خبرنگار فارس اظهار داشت: عشایر استان که 5.4 درصد جمعیت استان را شامل می‌‌شود در بیش از یک‌هزار و 500 سکونت‌گاه قشلاقی و ییلاقی سکنی می‌گزینند.

معرفت آذری خاطرنشان کرد: 1.5 میلیون واحد دامی ظرفیت پرورش دام عشایر استان اردبیل است که علاوه بر اشتغال به این حرفه شریف عشایر غیرتمند در سکونت‌گاه‌های دایمی خود 445 هزار هکتار مشغول زراعت و حتی باغبانی هستند.

وی یادآور شد: عشایر استان سالانه 45 هزار تن گوشت قرمز، 280 کیلو عسل، یک هزار و 500 من پشم، 12 هزار متر‌مربع صنایع دستی، 80 هزار تن شیر و 88 هزار تن محصولات متنوع زراعی و باغی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مدیر‌ امور عشایری استان اردبیل مجموع تولیدات جامعه عشایر استان اردبیل را 159 هزار تن و به ارزش 209 میلیون تومان اعلام کرد: ما در کلیه حوزه‌های خدمت‌رسانی نظیر تامین آب شرب، اصلاح و مرمت راه‌ها، بازگشایی معابر، تامین نهاده‌های دامی و رفع دیگر نیازهای جامعه عشایری با تمام توان تلاش می‌کنیم.

آذری از ساماندهی مناطق سکونتگاهی عشایری در ییلاقات و قشلاقات خبر داد و گفت: طرح مطالعات مناطق عشایری استان اجرایی شده و به زودی در شورای برنامه‌ریزی تصویب می‌شود.

این مسئول در مورد بهره‌برداری از پمپاژ دشت فتحعلی مغان برای بهره‌مندی عشایر از این پروژه عظیم بیان داشت: با اختصاص 3 هزار میلیون تومان تکمیل پروژه آبرسانی و پمپاژ فتحعلی مغان اجرایی شده و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌‌‌رسد.

مدیر‌ امور عشایری استان اردبیل ادامه داد: این اعتبار برای احداث زیر‌ساخت‌های پمپاژ ثانویه فتحعلی از محل اعتبارات سال گذشته تامین شده که امیدواریم همزمان با هفته جهاد کشاورزی این پروژه بزرگ آبرسانی به جامعه عشایری استان اردبیل تکمیل و در اختیار آنها قرار گیرد.

آذری تصریح کرد: با افتتاح این پروژه اسکان 750 خانوار عشایری تثبیت شده و با افتتاح پمپاژ دشت فتحعلی 4 هزار و 48 هکتار از اراضی مرتعی دیمی زیر پوشش آبیاری بارانی قرار می‌گیرد.

وی تحول در شیوه معیشت، تنوع شغلی، برقراری تعادل دام و مرتع، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی به میزان 7 هزار تن و افزایش د‌ر‌آمد خانوار عشایری از 5.2 میلیون تومان به 12.4 میلیون تومان از مزایای افتتاح این پروژه عظیم اعلام کرد.

اما در این بین آنچه که قابل تامل است اینکه عشایر منطقه مغان همچنان در حوزه کوچ و یا اسکان دایمی در منطقه قشلاقات با دوگانگی تصمیم و باور روبرو هستند چرا که معتقدند طولانی شدن اجرای پروژه‌های زیر‌بنایی در حوزه عشایری چنان آنها را دلسرد از تثبیت اسکان در مناطق قشلاقی کرده است که گاه بالاجبار باید قصد رحل کرده و از ماندن و حضور بی‌ثمر در مناطق قشلاقی پرهیز کنند.

عشایر غیرتمند مغان که در تمام صحنه‌های دفاع از این انقلاب صلابت و خوش‌نامی خود را نشان داده‌اند و مدافعان سنگر تولید ملی، کار و حرکت ماندگار هستند همچنان از تعلل‌ها و تاخیر‌ها در حوزه خدمات‌رسانی حیرت ‌زده و نگران هستند چرا که معتقدند دستمزد این همه دست رنج عظیم این کم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌ها نیست.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول