اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با وجود توافق در خصوص اعزام ناظرین بین‌المللی

روسیه و غرب همچنان در مورد سوریه اختلاف جدی دارند

خبرگزاری فارس: مباحثات جدی در شورای امنیت نشان می‌دهد که روسیه و کشورهای غربی ‌برغم توافق در مورد اعزام ناظرین سازمان ملل به سوریه همچنان در بسیاری از مسائل مربوط به بحران در این کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

روسیه و غرب همچنان در مورد سوریه اختلاف جدی دارند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه به اتفاق آراء قطعنامه شماره 2043 در مورد افزایش تعداد ناظرین بین‌المللی از 30 به 300 نفر که در میان آنها 4 ناظر روسی هم حضور دارند، را مورد تصویب قرار داد. ظرف مدت 90 روز این ناظرین برای اجرای طرح "کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران در سوریه به این کشور اعزام خواهند شد.

علی‌رغم اینکه این نخستین بار نیست که روسیه و کشورهای غربی در خصوص بحران سوریه موضع‌گیری واحدی اتخاذ کرده اند، ولی اختلاف نظر جدی در این رابطه همچنان بین آنها حفظ شده است.

قطعنامه شماره 2043 از مقامات دمشق خواسته است که شرایط لازم برای موثر واقع شدن ماموریت صلح سازمان ملل در سوریه را تامین کنند که شامل آزادی عمل ناظرین و دسترسی آنها به تمامی نقاط درگیری است.

تصویب قطعنامه در مورد ناظرین بین المللی به معنای آن نیست که پیشرفت زیادی در حل و فصل بحران سوریه صورت گرفته باشد. طبق ارزیابی کارشناسان، ماموریت صلح در سوریه یکی از خطرناک‌ترین و حساس ترین عملیات حفاظت از صلح سازمان ملل در طول تاریخ خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، اعضای شورای امنیت ضمن تصویب به اتفاق آراء قطعنامه مذکور، همچنان به مباحثات جدی خود در مورد اوضع سوریه طی چندین ماه گذشته ادامه دادند که گویای اختلاف نظر طرفین در این رابطه است.

به گفته یک مقام آگاه در سازمان ملل، یکی از مباحثات جدی و غیرعلنی در خصوص مسئله حساس وضعیت پناهندگان سوری در خاک ترکیه است که بنا به اعتراف کوفی عنان در سفر اخیر وی به سوریه، در میان آنها علاوه بر مردم غیرنظامی، مبارزین ارتش آزادی بخش سوریه نیز حضور دارند که بعد از استراحت و آماده سازی مجدد در اردوگاه‌های پناهندگان در ترکیه، به خاک سوریه بازگشته و دوباره به اقدامات نظامی خود علیه دولت "بشار اسد" ادامه می‌دهند.  

روسیه در این رابطه در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته است. از یک طرف امکان مداخله کشورهای خارجی (در این خصوص ترکیه) در مناقشه کنونی در سوریه وجود دارد. از طرف دیگر، مطرح کردن این موضوع دقیقا از طرف مقامات مسکو می‌تواند روابط روسیه و ترکیه که علی‌رغم اختلاف در مورد مسئله سوریه، در بسیاری از موارد بین المللی شریک سیاسی یکدیگر محسوب می‌شود را تیره سازد.

ضمن اینکه بعید نیست این مسئله بالاخره رخ دهد. این مسئله در صورتی اتفاق خواهد افتاد اگر سازش کنونی بین روسیه و کشورهای غربی جای خود را به مباحثات جدی بر سر سوریه بدهد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول