اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی علل استقبال نکردن تماشاگران از بازی‌های صبا

صبا محروم از حمایت یار دوازدهم

خبرگزاری فارس: در محافل فوتبالی همیشه از تماشاگران به عنوان یار دوازدهم تیم‌ها نام برده می‌شود، اما در تیم صبا این نقش رو به افول بوده و اقبال تماشاگران قمی به صبا هر روز بیشتر از قبل کاسته می‌شود.

صبا محروم از حمایت یار دوازدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم امروزه نقش هواداران و تماشاگران در بالا رفتن هیجان و حساسیت مسابقات ورزشی در سراسر دنیا از هیچ کس پوشیده نیست و این موضوع در ورزش فوتبال بسیار پررنگ‌تر و حساس‌تر از سایر ورزش‌ها رخ نمایی می‌کند.

در کشور ما نیز از دیرباز این مسئله بین اهالی ورزش به وی‍ژه رشته پرطرفدار فوتبال رونق خاصی داشته و در طول سالیان متمادی فراز و نشیب فراوان داشته است.

بین تیم‌های فوتبال داخل کشور، دو تیم استقلال و پرسپولیس از دیرباز بیشترین حجم هوادار را به خود اختصاص داده بودند و معمولاً بازی‌هایی که یک طرف آن یکی از این دو تیم در زمین حاضر بود خیل تماشاگر به ورزشگاه سرازیر می‌شد، ولی در سال‌های اخیر با ارتقای سطح فوتبال کشور و پیشرفت تیم‌های شهرستانی به سمت بازی‌های حرفه‌ای، توجه هواداران را به تیم‌های بومی خود بیشتر کرد و این مسئله تا جایی ادامه یافت که در چند سال گذشته با پدیده‌هایی همچون هواداران تیم تراکتورسازی تبریز مواجه شدیم که موج قابل توجه و پرحاشیه‌ای در کشور به وجود آورد و فصل تازه‌ای از هواداری را در فوتبال این مرز و بوم گشود.

هواداران این تیم تبریزی فارغ از نتیجه بازی با تمام وجود و با تعصب درخور تحسین به حمایت از تیم خود پرداختند و می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل صعود این تیم به رده بالای جدول لیگ برتر را همین مسئله برشمرد.

در قم پس از انتقال تیم صبا به این شهر تصور این مسئله می‌رفت که جوانان ورزش دوست قمی با حضور در ورزشگاه حامی این تیم باشند ولی در طول چند سال با وجود تمام تمهیداتی که مسئولین این باشگاه در نظر گرفته و اجرا کردند، نتوانستند اقبال و توجه جوانان قمی را آنطور که باید به این تیم جلب کنند و به همین دلیل در بازی‌های خانگی صبا که جزء تیم‌های صدر جدول لیگ برتر است و شانس آسیایی شدن دارد، همواره شاهد بودیم جمعیتی کمتر از 2 هزار نفر در ورزشگاه حاضر شده و از این تیم حمایت ‌کردند.

این مسئله در مقطع حساسی که تیم صبا برای آسیایی شدن در حال رقابت جدی و سنگین با نفت تهران است، در بازی این هفته صبا با رقیب اصلی خود بیشتر خودنمایی کرد.

مسئولین تیم صبا در این شرایط ویژه اعلام کردند که تماشای این بازی به صورت رایگان انجام می‌شود و وسایل ایاب و ذهاب نیز به صورت رایگان برای تماشاگران فراهم شده است ولی با این وجود جمعیتی کمتر از 2 هزار نفر برای حمایت از این تیم به ورزشگاه آمدند.

یکی از مسائلی که در رابطه با تیم صبا مطرح است نبود بازیکن بومی در ترکیب این تیم است و این شبهه در اذهان فوتبال دوستان قمی شکل می‌گیرد که این تیم متعلق به قم نیست و صرفاً بازی‌های آن در این شهر برگزار می‌شود و به همین دلیل استقبال چندانی از آن نمی‌شود.

از سوی دیگر قم چهره‌های مستعد و شایسته‌ای در فوتبال دارد که اگر در تیم صبا به خدمت گرفته شوند، مطمئناً اقبال ورزش دوستان قمی را به همراه خواهد داشت و جمعیت بیشتری را برای تماشای بازی به ورزشگاه خواهد کشاند.

در بازی نفت تهران و صبا پس از مصدومیت مسعود غلامعلی‌زاد، دروازه بان تیم صبا، احمدخرمالی به بازی آمد و بازی ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و تا آستانه گل خوردن نیز پیش رفت، در حالی که در همین پست بازیکنان خوب و شایسته‌ای در بین جوانان قمی فعالیت می‌کنند که مسئولین تیم صبا می‌توانستند از آنها بهره بگیرند تا هم صحه‌ای بر بومی بودن این تیم گذاشته و هم باعث ارتقای سطح فوتبال قم و ایجاد انگیزه بین فوتبالیست‌های نوجوان و جوان شوند که در این صورت ثمرات مثبتی هم برای تیم صبا و هم برای فوتبال قم رقم می‌خورد.

از طرف دیگر در صورت آسیایی شدن تیم صبا این تیم برای برگزاری بازی‌های خانگی خود نیاز به حمایت هواداران دارد و مسئولین باید از امروز برای این مسئله راهگشایی کنند.

==============

یادداشت: حسین طالب‌علی

==============

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول