اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سوزان رایس:

آمریکا ماموریت 3 ماهه ناظران سازمان ملل در سوریه را تمدید نخواهد کرد

خبرگزاری فارس: نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با این ادعا که واشنگتن ماموریت سه ماهه ناظران صلح در سوریه را تمدید نخواهد کرد، خواستار تشدید فشارهای بین‌المللی علیه دولت سوریه شد.

آمریکا ماموریت 3 ماهه ناظران سازمان ملل در سوریه را تمدید نخواهد کرد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، درحالیکه شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته (21 آوریل 2012) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن 300 ناظر طول یک دوره سه ماهه به سوریه اعزام می‌شوند، "سوزان رایس" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز گذشته با این ادعا که بعد از گذشت سه ماهه اول از آغاز ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه، واشنگتن اجازه تمدید این ماموریت را نخواهد داد، خواستار تشدید فشارهای بین المللی علیه دولت "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه شد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد:"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد باید در حال حاضر قضاوت دقیقی درباره شرایط حاکم در سوریه قبل از اعزام 300 ناظر غیرمسلح به این کشور داشته باشد.

رایس در شورای امنیت سازمان ملل و بعد از اینکه مجوز آغاز ماموریت ناظران اجرای آتش بس کامل در سوریه بر اساس طرح صلح 6 مرحله ای "کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه مصوب شد، مدعی شد: صبر ما تمام شده است؛ هیچ کس نباید تصور کند که بعد از گذشت 90 روز، آمریکا با تمدید این ماموریت (ناظران سازمان ملل در سوریه) موافقت خواهد کرد.

این اظهارات رایس در شرایطی گزارش می شوند که در صورتی که دبیرکل سازمان ملل امنیت ماموریت سوریه برای ناظران سازمان ملل را تائید کند، بر اساس قطعنامه 2043 سازمان ملل، ناظران نظامی غیرمسلح برای مدت اولیه 90 روز در سوریه مستقر خواهند شد.

در حالیکه آمریکا به عنوان یکی از 5 عضو دائمی شورای امنیت می تواند هرگونه قطعنامه ای مبنی بر تمدید ماموریت نظارتی سازمان ملل در سوریه را وتو کند، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در ادامه گفت: اگر قطع خشونت ها حفظ نشود و آزادی های عمل کامل پرسنل سازمان ملل، پیشرفت سریع و معنی داری در تمام جنبه های دیگر طرح 6 مرحله ای صلح وجود نداشته باشد، در این صورت همه ما باید اینطور نتیجه گیری کنیم که این ماموریت دوره خود را گذرانده است (به پایان رسیده است).

رایس در ادامه با این ادعا که استقرار 300 و حتی 400 ناظر غیرمسلح در سوریه نمی تواند به تنهایی خشونت های نظام اسد در سوریه را متوقف کند، خواستار تشدید فشارهای خارجی بر نظام اسد شد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سوال خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه آیا واشنگتن به ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه باور دارد یا خیر، گفت: ما فکر می کنیم که دبیر کل باید قضاوت دقیقی درباره اینکه آیا شرایط در سوریه مساعد است یا خیر، داشته باشد؛ البته ما به او (بان کی مون) اجازه استقرار این ناظران در اسرع وقت و بر اساس آنچه صلاح می داند را داده ایم؛ این قطعنامه صراحتا بیان می کند که او (بان کی مون) باید ارزیابی کاملی از شرایط سوریه و اینکه آیا پیشرفتی در رابطه با توقف خشونت ها صورت گرفته است یا خیر، داشته باشد.

رایس در پایان گفت: دیدگاه آمریکا این است که روشی که با تیم اولیه ناظران در سوریه برخورد می شود، میزان آزادی که به ناظران داده می شود و میزان تحقق تعهدات دولت سوریه برای پایان خشونت ها از عوامل مهم در قضاوت ما درباره کارآمدی این ماموریت محسوب می شوند.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول