اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برخوردهای دوگانه آمریکا و انگلیس در قبال تحولات بحرین و سوریه ادامه دارد

خبرگزاری فارس: تبعیض‌ و برخورد دوگانه، انگلیس و آمریکا را نسبت به «انقلاب‌های عربی» انگشت نما کرده‌‌اند. اما هیچ کجا ریا کاریشان به اندازه واکنش‌شان در بحرین و سوریه چشم گیر نیست، جایی که دولت هر دو کشور از تمام توان نیروی امنیتی‌شان برای پایان دادن به اعتراضات استفاده می‌کنند.

برخوردهای دوگانه آمریکا و انگلیس در قبال تحولات بحرین و سوریه ادامه دارد

به گزارش فارس، «پاتریک کاکبرن» در مقاله‌ای در پایگاه تحلیلی «کانتر پانچ» می‌نویسد: وقتی نوبت به سوریه می‌رسد، «باراک اوباما» و «دیوید کامرون» ابراز شوک زدگی می‌کنند. تا چند وقت پیش دستور دخالت نظامی داده نشده بود. تضاد امر را با سخنان سخنگوی «اوباما» پس از برخورد مخالفان با نیروهای امنیتی بحرین در هفته پیش مقایسه کنید. بیشترین کاری که کرد محکوم کردن منصفانه خشونت "بر ضد پلیس و سازمان‌های دولتی" و "نیروی بیشتر و استفاده بیشتر از گازهای اشک‌آور بر ضد مخالفان" توسط نیروهای امنیتی بحرین بود.تصور کنید چه جنجالی می‌شد اگر «کاخ سفید» این چنین چیزی را در مورد لبنان یا سوریه می‌گفت.

*«کامرون» و «هیگ» سرکوب‌های «آل خلیفه» را فقط کمی مورد انتقاد قرار دادند

وقتی از «کامرون» و «ویلیام هیگ» در مورد بحرین پرسیده شد آنها به سادگی فقط کمی از نقض حقوق بشر انتقاد کردند بر اهمیت اصلاحاتی که توسط سلطنت «آل خلیفه»  انجام می‌شود پافشاری کردند. «آل خلیفه»ای که از داشتن قدرت تام در جزیره لذت می‌برد.

* بر خلاف ادعاها، خشونت دولت علیه کسانی که با حکومت خاندان «آل خلیفه» مخالفت دارند، ادامه دارد

بحرین ادعا می‌کند که در حال اصلاحات بنیادی است که این ادعا به طور معقولانه‌ای توسط یک گزارش از «عفو بین‌الملل» که چند روز گذشته چاپ شد، رد می‌شود. در این گزارش نوشته شده: "بر خلاف ادعاهای ماموران، خشونت دولت علیه کسانی که با حکومت خاندان «آل خلیفه» مخالفت دارند، ادامه دارد. در عمل، چیز زیادی در کشور از زمان سرکوب شدید معترضان دولت در فوریه و مارچ 2011 تغییر نکرده است."

*حکومت «آل خلیفه» می‌خواهد از مسابقات فرمول یک به عنوان نمادی از ثبات کشورش استفاده کند

به نظر نمی‌رسد خاندان «آل خلیفه» توجه زیادی به «عفو بین‌الملل» و یا گزارش مشابهی در «دیده‌بان حقوق بشر» در دو هفته پیش، داشته باشند. مسئولان بحرینی در آخر این هفته خوشحال و شادمان خواهند بود زیرا به نظر می‌رسد به احتمال زیاد مسابقات فرمول یک که سال گذشته لغو شد، در 22 آوریل در بحرین برگزار شود. آن‌ها تاکید بسیاری برای گرفتن مسابقات دارند تا از آن به عنوان ضامنی برای افکار جهانی مبنی بر ثبات آینده بحرین استفاده کنند.

*دولت «آل خلیفه» دسترسی روزنامه‌نگاران خارجی را قطع کرده است

زندگی واقعی در جزیره زیر سلطه سلطنت بسیار متفاوت است. اختلاف بین فرقه‌ها بین اکثریت شیعه که از حقوق شهروندیشان محرومند، بخشی از 70% جمعیت عرب، و جمعیت سنی، تقریبا همه چیز است. وقتی صحبت در مورد نفرت و ترس فرقه‌ها می‌شود، بحرین با «بلفاست» یا «بیروت» به بدترین شکل رقابت می‌کند، ودلیل زیادی برای بهبود این مسئله وجود ندارد. دولت به طور واضح اصلاحات را به عنوان یک تمرین بزرگ در روابط عمومی می‌بیند. برخلاف قول‌هایی که دولت مبنی بر افزایش آزدادی بیان داده است، «امنستی» اشاره می‌کند که از ژانویه 2012 "دولت شروع به قطع دسترسی روزنامه نگاران خارجی و نمایندگان حقوق بشر کرده است." آن‌ها همچنین دیدار گزارشگر مخصوص سازمان ملل از شکنجه‌ها را تا ماه ژوئن به تعویق انداختند، تاریخی که بعد از مسابقات فرمول ۱ «گرند پریکس» است.

*قطر از اعتراضات بحرین چشم‌چوشی می‌کند در حالی که از اعتراضات داخل سوریه حمایت به عمل می‌آورد

آیا این تمرین‌های روابط عمومی که بودجه بسیاری به آن اعطا شده است کارگر خواهد بود؟ حکم‌رانان بحرین از وجود «الجزیره عربی» که متعلق به قطر است سود می‌برند، کشوری که یکی از مهمترین نیروهایی حامی «انقلاب‌های اسلامی» است و به طور گسترده از اعتراضات در کشور همسایه‌اش یعنی بحرین چشم پوشی می‌کند، در حالی که به اعتراضات داخل سوریه شانه به شانه پوشش می‌دهد. اما حقیقت این است که بسیاری از شیعه‌ها می‌گویند آن‌ها خودشان را قربانی یک تبعیض بی‌سابقه می‌دانند که یا به آن‌ها کاری داده نمی‌شود یا کاری بدون مجوز به آن‌ها می‌دهند. به طوری که آن‌هایی که سال پیش اخراج شده بودند، طبق قول «شاه حمد بن عیسی آل خلیفه» به مشاغلشان برگشتند، اغلب کار کمی برای انجام به آن‌ها داده می‌شود. رئیس «مرکز حقوق بشر بحرین»، «نبیل رجب»، به من گفت: "مدیران به کارمند و کارمندان به نگهبان تبدیل می‌شوند."

اعتراضات در بحرین در 14 فوریه شروع شد و اساسا یک خواسته غیر براندازی برای اصلاحت در حقوق مدنی و اقتصادی بود. آن‌ها یک ماه بعد به صورت وحشیانه‌ای سرکوب شدند و کوچکترین هم‌دردی با معترضان منجر به زندانی و شکجه شدن می‌شد.

انتهای پیام /ج.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول