اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آغاز جنگ قدرت در امارات متحده عربی

خبرگزاری فارس: به گزارش آسوشیتد پرس امارات در پی سرنگون شدن شاه با بزرگترین بحران تاریخ 8ساله پیدایش خود روبرو شده است .چندی پیش رهبران امارات متحده عربی برای مذاکره در باره وحدت کامل امارات تشکیل جلسه دادند ولی به سبب رقابت رهبران دو شیخ نشین ابوظبی و دوبی مذاکرات شکست خورد .

آغاز جنگ قدرت در امارات متحده عربی

رخدادهای 3 اردیبهشت 1358

امروز سرلشکر قره نی اولین رئیس ستاد ارتش اسلامی ایران ترور و به شهادت رسید . قره نی فرودین ماه امسال به دلیل شدت عمل با ضد انقلاب توسط مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت برکنار شده بود .

درگیری ها در نقده نیز علی رغم مذاکرات صورت گرفته میان علما ، هیئت اعزامی وزارت کشور و طرفین درگیر همچنان ادامه دارد . 

صادق قطب زاده سرپرست صدا و سیما نیز امروز به ساواکی های این سازمان 5روز مهلت داد تا استعفا دهند ، در صورت عدم استعفا این عده معرفی خواهند شد .

در بعد بین المللی نیز با ورود وزیرخارجه کویت به شیخ نشین امارات برای میانجیگری بین شیوخ این جزیره ادامه دارد .

جنگ قدرت در این کشور 8ساله همچنان ادامه دارد و تاکنون مذاکرات برای وحدت کامل شیخ نشین ها به نتیجه ای نرسیده است .

سرلشکر قرنی به شهادت رسید

مقارن ساعت 11:30ظهر امروز سرلشکر قره نی اولین رئیس ستاد ارتش اسلامی ایران در خیابان پهلوی سابق مورد هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان مهر به شهادت رسید .

طبق اطلاع رسیده ترورحوالی سینما امپایر رخ داد و به گفته شاهدان یک موتور سوار مسلح به سوی سرلشکر قره‌نی تیراندازی کرده و دو گلوله به ناحیه پا و شکم او اصابت کرده است. در این حادثه مهاجم از مسلسل یوزی استفاده کرده است.

سرلشکر محمدولی قره‌نی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در ششم فروردین 1358 به دستور مهندس بازرگان نخست‌وزیر، برکنار شد. دلیل عزل نیز قاطعیت وی در برخورد با ضدانقلاب در کردستان بود. عدم تمکین از دستورات وزیر کشور، یکی از علل برکناری قره‌نی بود. وی در مبارزه با تجزیه‌طلبان کردستان، خود را مطیع امام خمینی خوانده و اظهار داشت فقط از او دستور می‌گیرد.
قره‌نی در سال‌های ۳۴ تا ۳۶ در سمت‌های ریاست رکن ۲ ستاد ارتش و معاونت ستاد ارتش انجام وظیفه کرده بود و ۲۲ سال پیش به علت فعالیت‌های ضد رژیم مورد تعقیب قرار گرفت و به ۳ سال زندان محکوم شد. پس از پیروزی انقلاب سرلشکر قره‌نی به ریاست ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و چندی پیش، پس از حوادث کردستان از کار برکنار شد.(1)

در گیری ها در نقده ادامه دارد

گزارش های رسیده از نقده حاکی است که با وجود تلاشهای دولت برای برقراری آتش بس در نقده و اعزام نیروهای ارتش به این شهر جهت ترک مخاصمه گروههای درگیر همچنان در حال جنگ هستند و صدای رگبار مسلسل و غرش توپ از نقده همچنان به گوش می رسد .(2)

مهلت 5روزه با ساواکی های صدا و سیما

صادق قطب زاده با انتشار اعلامیه ای به ساواکی های شاغل در صدا و سیما 5روز مهلت داد تا استعفا دهند.

سرپرست سازمان صدا و سیما تهدید کرد در صورتی که ساواکی های رادیو و تلویزیون استعفا ندهند پس از پایان مهلت اسامی آنان منتشر خواهد شد .(3)

تهدید آیت الله شبیر خاقانی به خروج از کشور / مذاکره آیت الله طالقانی و سید احمد خمینی با وی

امروز خبر رسید آیت الله شبیرخاقانی رهبر عشایر عرب که تهدید کرده بود کشور را ترک خواهد کرد به دنبال در خواست امام خمینی و مذاکره آیت الله طالقانی و سید احمد خمینی با وی از تصمیم خود منصرف شده است . گفته می شود وی به عملکرد کمیته های انقلاب معترض است . (4)

آغاز جنگ قدرت در امارات متحده عربی

وزیر خارجه کویت دومین دور گفت و گوهای خود را با شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بمنظور حل و فصل اختلافهای سیاسی میان رهبران این جزیره آغاز کرد.آگاهان معتقدند که امیر کویت توسط این پیام پیشنهاد ملاقات شیخ زاید با شیخ راشد بن سعید آل مکتوم نایب رئیس جمهوری امارات متحده عربی را مطرح کرده است .

امارات در حالی به دنبال معارضه و دشمنی با ایران با تمدنی هزاران ساله است که خود عمر کوتاهی دارد و در این عمر کوتاه نیز همواره جنگ قدرت بین شیخ نشین های این جزیره حاکم بوده است . اخیرا نیز وزیر خارجه این جزیره که عمر کوتاهش به کوتاهی سن کشورش می رسد به سفر استانی رئیس جمهور به بخشی از کشور پهناور ایران اسلامی اعتراض کرده و ادعاهای 30ساله شیوخ این جزیره را تکرار کرده بود
به گزارش آسوشیتد پرس امارات در پی سرنگون شدن شاه با بزرگترین بحران تاریخ 8ساله پیدایش خود روبرو شده است .چندی پیش رهبران امارات متحده عربی برای مذاکره در باره وحدت کامل امارات تشکیل جلسه دادند ولی به سبب رقابت رهبران دو شیخ نشین ابوظبی و دوبی مذاکرات شکست خورد .(5)

پی نوشت:

1- کیهان و اطلاعات ، 3اردیبهشت 1358، صفحه 1، سرلشکر محمدولی قره‌نی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در ششم فروردین 1358 به دستور مهندس بازرگان نخست‌وزیر، برکنار شد. دلیل عزل نیز قاطعیت وی در برخورد با ضدانقلاب در کردستان بود. عدم تمکین از دستورات وزیر کشور، یکی از علل برکناری قره‌نی بود. وی در مبارزه با تجزیه‌طلبان کردستان، خود را مطیع امام خمینی خوانده و اظهار داشت فقط از او دستور می‌گیرد. (رک علی کردی، گروه فرقان، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387، ص 107.)

سرسختی قره‌نی در مقابل فتنه‌گران ضدانقلاب در کردستان اتهام اصلی وی بود. اما گروه فرقان به عنوان «نماد زور» او را ترور کرد و به گروه‌های ضدانقلاب که دائماً در نشریات خود، قره‌نی را سرزنش می‌کردند، آرامش بخشید. سرلشگر قره نی از سوی گروه های چپ بویژه چریک های فدایی خلق به همکاری با رژیم پهلوی در وقایع سال 1332 متهم شده بود این در حالی است که شهید قره نی مدتها در طول رژیم طاغوت زندانی بود .

2- اطلاعات ، 3اردیبهشت 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 3اردیبهشت 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 3اردیبهشت 1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 3اردیبهشت 1358، صفحه 8، امارات در حالی به دنبال معارضه و دشمنی با ایران با تمدنی هزاران ساله است که خود عمر کوتاهی دارد و در این عمر کوتاه نیز همواره جنگ قدرت بین شیخ نشین های این جزیره حاکم بوده است . اخیرا نیز وزیر خارجه این جزیره که عمر کوتاهش به کوتاهی سن کشورش می رسد به سفر استانی رئیس جمهور به بخشی از کشور پهناور ایران اسلامی اعتراض کرده و ادعاهای 30ساله شیوخ این جزیره را تکرار کرده بود ادعاهایی که همواره با پاسخ قاطع مردم و مسئولان کشورمان روبرو بوده است .

انتهای متن/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول