اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفظ آثار استان اردبیل:

تدفین شهدای گمنام در اردبیل مایه عزت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: تشییع و تدفین 23 شهید گمنام در سال‌های گذشته در استان اردبیل مایه عزت و آبروی این دیار حسینی شده است.

تدفین شهدای گمنام در اردبیل مایه عزت است

ذکی‌الله خوشبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: تعداد هشت شهید گمنام در مجتمع شورابیل، سه شهید گمنام در دانشگاه آزاد اردبیل، سه شهید گمنام در خلخال، سه شهید گمنام در پارس‌آباد و دو شهید گمنام دیگر نیز در گرمی تشییع و تدفین شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مابقی این شهدا نیز به صورت تک‌مزار در شهرهای مختلف استان خاکسپاری شدند که امروز مزار آنها تربت پاک زیارت‌کنندگان مقام شهید و شهادت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل با بیان اینکه شهدای گمنام تشییع شده در اردبیل به مناسبت ایام شهادت صدیقه طاهره در مناطق عملیاتی خیبر، والفجر 8 به عنوان محل عملیات لشکر عاشورا در تحقیق و تفحص پیدا شده است، یادآور شد: سن شهدای تشییع شده در استان اردبیل از لشکر عاشورا ما بین 19 تا 23 ساله است.

خوشبخت بیان داشت: همچنین 11 شهید گمنام استان اردبیل که همزمان با سالروز شهادت دخت نبی اکرم فاطمه زهرا(س) در اردبیل تشییع می‌شود، روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه از طریق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد فرودگاه اردبیل می‌شوند.

وی یادآور شد: روز دوشنبه در مراسمی رسمی ساعت 11 قبل از ظهر شهدا از فرودگاه اردبیل عازم شهر اردبیل شده و بعد از طی مسافت در داخل شهر اردبیل پیکر مطهر شهدا در محل فعلی جمعیت هلال احمر استان در ایستگاه سرعین مستقر می‌‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل یادآور شد: تا ساعت پنج عصر روز دوشنبه شهدای گمنام در همین مکان به محل زیارت عاشقان، دلسوختگان و علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل می‌شود.

خوشبخت گفت: ساعت 5 بعد‌ از ظهر روز چهارم اردیبهشت ماه پیکر مطهر شهدا از ایستگاه سرعین به سمت میدان ارتش، میدان بسیج و حسینیه ثار‌الله سپاه استان تشییع شده و بعد از برپایی نماز مغرب و عشا آیین باشکوه شبی با شهدا در حسینیه ثار‌الله برای برادران و حسینیه زینبیه برای خواهران برگزار می‌‌شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود ابراز داشت: در این مراسم که از ساعت 21 شب آغاز می‌‌شود جانباز سر‌افراز و ملی کشورمان شاکر سخنرانی کرده و مداحی و شعر‌خوانی نیز به همراه برنامه‌های معنوی دیگر برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به خبرنگار فارس تصریح کرد: این حسینیه تا صبح باز خواهد بود تا علاقمندان و مردم شهید‌پرور استان با شهدا درد‌دل کرده و جلیس و همنشین شوند.

خوشبخت ادامه داد: روز سه‌شنبه پنج اردیبهشت ماه قبل از ظهر پیکر مطهر شهدا از میدان بسیج به سمت پل هوایی، بزرگراه بسیج و میدان وحدت حرکت کرده و هشت نفر از شهدا برای خاکسپاری به دو شهر بیله‌سوار و مشگین‌شهر منتقل می‌شوند و سه شهید نیز برای تدفین و تشییع به شهرستان نمین انتقال داده می‌شوند.

وی گفت: ‌تعداد 5 شهید گمنام در قالب کاروانی با شکوه به سمت مشگین‌شهر حرکت کرده و بعد از گذر از شهرهای مسیر اردبیل تا مشگین‌شهر عصر روز سه‌شنبه به مسجد امیر‌المومنین مشگین‌شهر انتقال یافته و مردم شب شهادت حضرت زهرا (س) آیین شبی با شهدا را برگزار می‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به خبرنگار فارس ابراز داشت: سه شهید دیگر نیز با انتقال به بیله‌سوار و استقبال خوب اهالی شهرها و روستاهای مسیر رضی، گرمی و بیله‌سوار در مصلای شهر بیله‌سوار استقرار یافته و در این شهر نیز اهالی مرز‌نشین بیله‌سوار همزمان با شب شهادت حضرت زهرا (س) مراسم وداع با شهدا را برگزار می‌کنند.

خوشبخت از انتقال سه شهید گمنام نیز به نمین خبر داد و گفت: در این شهر نیز شهدای گمنام با حضور آحاد مردم و برگزاری مراسم معنوی شبی با شهدا در مسجد جامع این شهر مستقر شده تا مردم وفادار این شهر نیز با شهدا همنشین و جلیس شوند.

این مسئول در ادامه سخنان خود به مشابهت ایام شهادت حضرت زهرا (س) با تشییع و تدفین شهدای گمنام اشاره کرد و افزود: از آنجا که قبر مطهر بانوی بزرگ اسلام پنهان است در یک شباهت عجیب نام و نشان شهدای گمنام نیز نامعلوم است و این یک تقارن خوبی است تا با حضور با شکوه اهالی استان مراسم وداع با شهدای گمنام و مفقود‌الاثر آبرومند و شایسته برگزار شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل خاطرنشان کرد: در روز چهارشنبه از ساعت 10:30 صبح در سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) مراسم تشییع رسمی شهدا با تشریفات خاص در سه شهر مشگین‌شهر، بیله‌سوار و نمین برگزار شده و این شهدا در مکان‌های تعیین شده آرام می‌گیرند.

خوشبخت در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هر چند ما باید شهدا را نه به خاک بلکه به خاطر بسپاریم، به خبرنگار فارس اظهار داشت: عصر روز چهارشنبه نیز مراسم شام غریبان این شهدا در کنار مزارشان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول