اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حداقل اثرات زیست محیطی صورت گرفت

ابداع روش و فرآیند جدیدی برای شیرین‌‌سازی گازهای ترش در تبریز

خبرگزاری فارس: سرپرست امور پژوهش شرکت گاز آذربایجان‌شرقی از ابداع روش و فرآیند جدیدی برای شیرین‌‌سازی گازهای ترش با حداقل اثرات زیست محیطی در تبریز خبر داد.

ابداع روش و فرآیند جدیدی برای شیرین‌‌سازی گازهای ترش در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شرکت گاز آذربایجان‌شرقی، نورالله نوراللهی اظهار کرد: یافتن فرآیند مناسب برای شیرین‌سازی گازهای ترش با حداقل اثرات زیست محیطی که از لحاظ عملیاتی آسان بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد، از مهم‌ترین دغدغه‌های پژوهشگران برای استفاده از روش‌های نوین در تصفیه گاز در پالایشگاه‌های کشور بوده و در این میان دستیابی به روش‌های بیولوژیکی که مبتنی بر استفاده از موجودات زنده در امر تصفیه گاز می‌باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه روش­های بیولوژیکی به دلیل انجام عملیات در شرایط عادی و قابلیت استفاده در مقیاس‌های کوچک از ویژگی­های خاصی نظیر صرفه بالای اقتصادی برخوردار است، علاوه بر اینکه می‌تواند جایگزین سایر فرآیندهای تصفیه گاز باشد، قابلیت استفاده به همراه فرآیندهای معمول به منظور افزایش راندمان اجرایی را نیز در بر دارد.

نوراللهی ادامه داد: اجرای موفق این پروژه توسط شرکت گاز استان که از اولویت‌های پژوهشی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران بوده، علاوه بر انتقال تکنولوژی این فرآیند به کشور، امکان دستیابی به باکتری‌های بومی برای استفاده در فرآیندهای بیولوژیکی را فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: تحقیق و بررسی‌های صورت گرفته برای اجرای مطلوب این پروژه پژوهشی با استفاده از باکتری‌ها منجر به دستیابی به باکتری‌های بومی برای استفاده از روش‌های مقرون به صرفه در تصفیه گاز شده که مهم‌ترین منبع این باکتری بومی مفید در فرآیندهای بیولوژیکی، باکتری‌های اکسید کننده گوگرد در فاضلاب کارخانجات بوده که این موفقیت زمینه‌ساز دستیابی کامل به فناوری بیولوژیکی شیرین‌سازی گازهای ترش بخصوص گاز طبیعی است.

سرپرست امور پژوهش شرکت گاز استان با اشاره به نتایج موفقیت‌‌آمیز این پروژه خاطرنشان کرد: اجرای طرح شیرین‌سازی بیولوژیکی در مقیاس نیمه صنعتی، می­تواند اقدامی شایسته در ارتقای دانش فناوری کشورمان باشد و بدیهی است، راه‌اندازی واحدهای نیمه صنعتی، اولین و مهمترین گام در راستای حفظ استقلال کشور ایران در زمینه حذف ترکیبات گوگردی با استفاده از روش‌های بیولوژیکی خواهد بود. 

انتهای پیام/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول