اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام ‌ماندگاری:

ساکتین فتنه‌ دارای "ایمان ظاهری" و مبهوت "جایگاه دنیوی" بودند

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: نگاه به جایگاه دنیایی ‌موجب شد که بسیاری از افراد که دارای ایمان ظاهری بودند در جریان فتنه سقیفه جزو ساکتین باشند.

ساکتین فتنه‌ دارای "ایمان ظاهری" و مبهوت "جایگاه دنیوی" بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار کرد: در طول تاریخ نمونه‌های فراوانی از تغییر افراد دیده می‌شود.

وی با اشاره به دفاع زبیر از خانه فاطمه زهرا(س) در زمان حمله و آتش زدن درب خانه ایشان افزود: همین شخص بعدها سپاهی علیه حضرت علی(ع) گردآوری کرده و در مقابل این امام قرار می‌گیرد.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا دومین نمونه افرادی را که در طول زندگی خود تغییر کرده‌اند، ابن ملجم مرادی معرفی کرد و گفت: این شخص ابتدا به عنوان حامی علی(ع) وارد میدان شد اما بعدها ایشان را به شهادت رساند و این در حالی بود که امیرالمؤمنین(ع) پیشاپیش این خبر را به وی داده بود.

وی ادامه داد: شمر بن ذی‌الجوشن نیز از جمله همین افراد بود به طوری که در جنگ صفین جزو سرداران سپاه علی(ع) بود اما در عاشورا، قاتل امام حسین(ع) شد بنابراین باید با مطالعه تاریخ و سرگذشت این افراد از آنها درس گرفت.

ماندگاری با تاکید بر درس‌آموزی از قرآن کریم گفت: ایمان دارای ارکانی است که باور قلبی و عملکرد صحیح از آن جمله هستند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به حوادث صدر اسلام خاطرنشان کرد: دین اسلام دارای سه دشمن اصلی یعنی کفار، مشرکین و منافقین بوده است و این در حالی است که کفار و مشرکین و پیروان سایر ادیان نتوانستند ضربه‌ای کاری به این دین الهی وارد کنند هرچند بیش از 83 جنگ علیه پیامبر به راه انداختند.

وی با بیان اینکه افراد سست ایمان جبهه نفاق را به وجود آوردند عنوان داشت: بیشترین ضربه‌هایی که اسلام در طول تاریخ متحمل شده از جانب منافقین بوده است و ویژگی این افراد، ایمان زبانی و تظاهر دینی در عین نداشتن عمل صحیح است.

ماندگاری ادامه داد: همین افراد کسانی هستند که بعدها زبیرها، ابن ملجم‌ها و شمرها را به وجود می‌آورند بنابر این مردم ایران در شرایط کنونی باید توجه داشته باشند که برخی نمایش‌های دینی امروز از عمل صالح بیشتر بوده و عملکردهای دینی در حال کم‌رنگ شدن است.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه این ویژگی موجب تبدیل شدن مدافعان ولایت به دشمن ولایت می‌شود گفت: در واقعه آتش زدن درب خانه فاطمه زهرا(س) نیز کسانی از وی دفاع نکردند که ایمان زبانی داشتند اما در فتنه ساکت بودند و امروز نیز همین مسئله صادق است.

وی با تاکید بر عمل صالح در همه مراحل زندگی افزود: نداشتن عمل دینی نشانه بی‌ایمانی به خداوند و عالم غیب است.

ماندگاری در ادامه به تعاملات انسان با دیگر افراد اشاره کرد و بیان داشت: این ارتباط باید بر‌اساس ایمان به غیب بوده و دستورات دینی و اعتقاد به معاد در آن جلوه‌گر باشد زیرا ارتباط بر‌اساس منفعت دنیا، به ضرر آدمی خواهد بود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: نگاه به جایگاه دنیایی اهل بیت(ع) موجب شد که بسیاری از افراد که دارای ایمان ظاهری بودند در جریان فتنه سقیفه جزو ساکتین باشند بنابراین همه ما باید توجه داشته باشیم در زندگی روزمره خود نیز ارتباط با دیگران را بر اساس ایمان به غیب پی‌ریزی کنیم.

وی افزود: حضرت زهرا(س) نیز در عبادات خود به فکر دیگران بود و با نگاه اخروی، برای همسایگان و سایر مردم دعا می‌کرد و این در حالی بود که آنها بسیار بی‌وفا بوده و در نهایت بی‌انصافی بودند.

ماندگاری با بیان اینکه عمل بر اساس ایمان ظاهری موجب ورود انسان به جریان نفاق می‌شود گفت: الگوی ما در این خصوص باید افرادی چون امام خمینی(ره) باشند که حتی در هنگام توهین دیگران به خود نیز برای آنها دعا می‌کرد و این ویژگی حاصل تربیت در مکتب رسول الله(ص) است که برای مخالفان خود دعا می‌کرد تا به دامان اسلام و دین الهی بازگردند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: کسانی که در فتنه 88 در مقابل اسلام، ولایت، ارزش‌های انقلاب و خون شهدا ایستادگی کردند ممکن است 30 سال پیش خود هم این مسئله را باور نمی‌کردند اما چون ایمان به غیب نداشتند در جریان نفاق گرفتار شدند.

وی به ارتباط انسان با افعال اختیاری اشاره کرد و افزود: ظاهر عبادات شاید مشکل باشد اما نگاه اخروی و اعتقاد به غیب به آنها موجب می‌شود که انسان به دنبال عبادات برود.

ماندگاری کساد شدن بازار عبادت و کمک به دیگران را ناشی از کم‌رنگ شدن ایمان به غیب دانست و گفت: کسانی که ایمان به آخرت و قیامت در آنها ضعیف شده و همه چیز را با مادیات محاسبه کنند، به راحتی در اختیار دشمنان قرار گرفته و ممکن است به دشمنان ولایت تبدیل می‌شوند اما یاد مرگ موجب می‌شود که ایمان به غیب در آدمی تقویت شود و نمونه این افراد، شهدای گران‌قدری هستند که در طول تاریخ، جان خود را فدای پیشرفت اسلام کردند.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول