اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آکواریوم طبیعی گزگ کوهبنان اوج زیبایی در کویر

خبرگزاری فارس: آکواریوم طبیعی روستای صخره‌ای گزگ کوهبنان در قلب کوه در حاشیه کویر لوت مملو از گیاهان آبی و ماهی‌های مختلف، یکی از شگفتی‌های کرمان است که موجب تحیر بازدیدکنندگان شده است.

آکواریوم طبیعی گزگ کوهبنان اوج زیبایی در کویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، استان پهناور کرمان در حالی در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است که شگفتی‌های فراوانی را در خود جای داده و به گفته گردشگران به سرزمین چهار فصل شهرت یافته است.

این روزها در حالی با آغاز بارش‌های باران و برف در غرب کشور مواجه هستیم که مسافران برای سفرهای خود مناطق شرقی کشور را در اولویت مسافرت‌های سال جدید قرار داده‌اند و این در حالی است که مسافران دیار کریمان با سفر به این استان با شگفتی‌هایی مواجه می‌شوند که وصف آنها در استانی که در حاشیه کویر قرار گرفته شگفتی‌آور است.

نکته قابل توجه چهار فصل بودن کرمان در هر زمان از سال است به طوری که مسافران می‌توانند با طی کردن مسافتی اندک فصول مختلف را در شهرستان‌های کرمان مشاهده کنند.

در این میان ناشناخته بودن مناطق گردشگری کرمان نکته‌ای است که جای تأمل دارد به طوری که برخی اماکن تفریحی استان کرمان به ویژه در شهرستان‌ها برای گردشگران مکان‌هایی معرفی نشده است که می‌توان به نقاط گردشگری شهرستان کوهبنان در شمال استان کرمان اشاره کرد.

کوهبنان شهری کوهستانی و سرسبز است که در ذهن هر بیننده شهرهای غرب کشور را تداعی می‌کند، سرسبزی و پرآبی کوهبنان به گونه‌ای است که این شهرستان دارای بیشترین آسیاب‌های آبی در استان کرمان است که به دلیل بی‌توجهی در نگهداری آنها بیشتر این آسیاب‌ها تخریب شده‌اند، در کنار آن کوهبنان به شهر عرفا نیز شهرت دارد.

اما آن چه که موجب شگفتی گردشگران و مسافران نوروزی شده است، روستای صخره‌ای و کهن "گزگ" در نزدیکی شهر کوهبنان است که آکواریوم طبیعی بی‌نظیر و شگفت‌آوری را در خود جای داده است که چشم هر بیننده را محصور زیبایی‌های طبیعی خود می‌کند.

این آکواریوم طبیعی از یک چشمه منشأ می‌گیرد که در نهایت به برکه‌ای ختم می‌شود که در آن انواع گیاهان آبی روییده است و در لابلای این گیاهان انواع ماهی‌های زیبا با رنگ‌های مختلف خودنمایی می‌کنند.

زلالی آب موجب شده است که با وجود عمق زیاد این برکه اعماق آب به خوبی قابل مشاهده باشد و زیبایی زایدالوصفی را به وجود آورد به طوری که مسافران برای دیدن ماهی‌ها و گیاهان آبی ساعت‌ها در مجاور برکه آب می‌نشینند.

به گفته مردم محلی روستای گزگ ماهی‌های این برکه حداقل 17 سال عمر دارند و هر سال مردم روستا پس از اتمام تعطیلات نوروز ماهی‌های قرمز خود را در این برکه رها می‌کنند.

دست نخورده بودن طبیعت بکر کوهبنان در کنار زیبایی‌های وصف نشدنی این شهرستان موجب شده است محیطی مفرح و به یاد ماندنی برای گردشگران ایجاد شود.

در کنار این برکه زیبا روستای تاریخی گزگ نیز وجود دارد که هزاران سال قبل به وسیله مردمان این سرزمین در دل کوه ایجاد شده است.

تمام خانه‌های این روستا به وسیله مردم در دل کوه کنده شده است و همچنان مردم گزگ در دل کوه زندگی می‌کنند و می‌توان از این روستا به عنوان یکی از نخستین اجتماعات بشری یاد کرد.

محمد احمدی کرمان‌شناس در مورد روستای گردشگری گزگ به خبرنگار فارس گفت: بدون شک روستای گزگ در استان کرمان از شرایط گردشگری بی‌نظیری برخوردار و آکواریوم طبیعی این روستا در کشور بی‌نظیر است.

وی خاطر نشان کرد: کوهبنان از مناطقی در استان کرمان است که تاکنون کمتر شناخته شده و همین امر موجب بکر ماندن طبیعت زیبای کوهبنان شده است.

وی گفت: این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار زیبا محل سکونت عرفا و امامزاده‌های متعدد بوده است و به همین دلیل نیز به بام فرهنگی کرمان شهرت یافته است.

وی با اشاره به قرار گرفتن این شهر در مسیر مشهد مقدس بیان داشت: این امر فرصت مناسبی را برای گردشگران ایجاد کرده است که از طبیعت این شهرستان بازدید کنند.

احمدی افزود: در کنار آکواریوم گزگ باید به روستای صخره‌ای و دست کند گزگ نیز اشاره کرد که در 11 کیلومتری شهر کوهبنان قرار گرفته است و به میمند کوچک شهرت یافته است.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول