اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسعود فراستی:

شهید آوینی هیچ گاه به جریان‌های چپ و راست تمایل نداشت

خبرگزاری فارس: منتقد سینما و کارشناس برنامه هفت گفت: شهید مرتضی آوینی به انقلاب، جنگ و مردم اعتقاد راسخ داشت اما وارد داستان‌های دو گرایش چپ و راست نمی‌شد و به آنها هیچ تمایلی نداشت بلکه در جریان انقلاب بود.

شهید آوینی هیچ گاه به جریان‌های چپ و راست تمایل نداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسعود فراستی  در بحثی پیرامون هنر متعهد و دیدگاه شهید مرتضی آوینی درباره هنر به ویژه سینما اظهار داشت: مرتضی آوینی در دو سال آخر زندگی خود به شدت مورد حمله روشن‌فکران و برخی به اصطلاح حزب‌اللهی‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه او هم‌چنان مورد حمله این دو طیف است، افزود: با اینکه با مرتضی کارهای سیاسی انجام ندادیم و همکاری ما در زمینه‌های فرهنگی و هنری بود اما قطعاً او تا یک روز پیش از شهادتش نه طرفدار جریان چپ بود و نه طرفدار جریان راست که این دو طیف بخواهند امروز از نام این شهید به نفع مقاصد خود استفاده کنند.

کارشناس برنامه هفت ادامه داد: مرتضی به انقلاب، جنگ و مردم اعتقاد راسخ داشت اما وارد داستان‌های دو گرایش چپ و راست نمی‌شد و به آنها تمایل نداشت.

وی با اشاره به اینکه برخی گروه‌ها نمی‌توانند شهید آوینی را به خود منتصب کنند، بیان داشت: اگر می‌بینید که برخی نزدیکان مرتضی به گروهی متمایل شده‌اند و قسمت‌های برخی آثارش را برای نزدیک نشان دادن به جریان نزدیک به خود حذف می‌کنند، به اعتقادات مرتضی مربوط نمی‌شود.

فراستی نگاه مرتضی آوینی درباره هنر پیش از انقلاب را نگاهی روشن‌فکرانه و نیچه‌بازی عنوان کرد و گفت: مرتضی پس از انقلاب دچار تحولی می‌شود که تحول فوری نیست و در جبهه انقلاب درمی‌آید و صدای بلند جبهه طرفدار انقلاب پس از جنگ می‌شود.

وی با اشاره به مستند روایت فتح ساخته شهید مرتضی آوینی ادامه داد: روایت فتح بزرگ‌ترین، بهترین و هنری‌ترین مستند تاریخ سینمای ایران است که سرش به تنش می‌ارزد.

این منتقد سینما با بیان اینکه جنگ و انسان در روایت فتح منحصر به فرد است، تأکید کرد: روایت فتح مهم‌ترین سند جنگ است که کلام مرتضی در آن تبلیغ عقاید و ایدئولوژیک افراد را بیان می‌کند و تصویر راه رفتن و جنگ کردن بچه‌های جبهه را نشان می‌دهد.

وی در ادامه پیرامون هنر به ویژه سینمای پس از انقلاب ضمن بیان خاطراتی از شهید آوینی و آغاز همکاری خود با شهید مرتضی آوینی در "سوره" و هم‌چنین وجود طیف‌های متضاد در دوران شهید آوینی نکاتی را بیان کرد.

فراستی اظهار داشت: امروز برخلاف سال‌های آخر عمر مرتضی زیاد جرأت حمله به او را ندارند و در خفا این کار را می‌کنند.

وی ادامه داد: دو طیف روشن‌فکر و برخی اصولگرایان به شدت خراب، در بسیاری از مواضع خود فریب خورده‌اند و هم‌سان عمل می‌کنند که این موضوع در اسکار فیلم جدایی نادر از سیمین مشاهده می‌شود.

کارشناس برنامه هفت تأکید کرد: برخلاف اینکه می‌گویند فیلم جدایی نادر از سیمین دولتی نیست باید بگوییم که این فیلم کاملاً دولتی است و با هزینه دولت ساخته شده و جریان دولتی سینما این فیلم را برای اسکار انتخاب کرده است.

وی مواضع جریان سینمایی دولت و روشن‌فکران را درباره این فیلم یکی دانست و اظهار داشت: تصویری که غربی‌ها از ایران می‌خواهند همین تصویری است که در فیلم مشاهده می‌شود، اساساً جایزه گرفتن از نظر من افتخار ندارد، هویت ملی در یک اثر مهم است، فیلم بچه‌های آسمان مجید مجیدی هم فقر زندگی مردم را نشان می‌داد اما فقری که با آبرو و بسیار زیباست.

فراستی هم‌چنین در ادامه خود را طرفدار سینمای کلاسیک هالیوود دانست و گفت: برای نقد کردن در ابتدا باید دید که فیلم خوب کار شده است یا نه و مهم‌ترین نکته در یک فیلم فرم است که فیلم جدایی نادر از سیمین فرم هم ندارد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول