اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رئیس اداره امنیت ملی افغانستان:

200 عامل انتحاری عازم افغانستان شده‌اند/فعالیت 26 گروه تروریستی در این کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امنیت ملی افغانستان در صحن پارلمان این کشور از اعزام 200 عامل انتحاری به سوی افغانستان و فعالیت 26 گروه تروریستی در این کشور خبر داد.

200 عامل انتحاری عازم افغانستان شده‌اند/فعالیت 26 گروه تروریستی در این کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، "بسم الله محمدی" وزیر کشور، "رحمت الله نبیل" رئیس امنیت ملی و "عنایت‌الله نظری" معاون وزیر دفاع افغانستان با حضور در کمیسیون امنیت داخلی پارلمان این کشور، ورود افراد مسلح به شهر کابل و انجام حملات تروریستی را یک ناکامی بزرگ برای ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی افغانستان دانستند.

رئیس امنیت ملی افغانستان، افزود: با وجود این که مقامات ریاست امنیت ملی افغانستان از قبل در رابطه با وقوع حملات مسلحانه به کابل گزارشاتی دریافت کرده بودند با این حال نتوانستند از وقوع آن جلوگیری کنند.

نبیل با بیان این که ریاست امنیت ملی برای جلوگیری از حملات روز یکشنبه اقدامات مشخصی را روی دست گرفته بود، گفت: ما پاسگاه‌های امنیتی را در یکی از محلاتی که هدف اول طالبان مسلح بود ایجاد کرده بودیم، اما مشکلات داخلی و همکاری‌هایی که در داخل کشور با تروریستان صورت می‌گیرد، دست به دست هم داد تا چالش‌ بزرگی برای ارگان‌های امنیتی کشور ایجاد شود.

رئیس امنیت ملی افغانستان با اشاره به این که بعد از به ‌دست آوردن موفقیت‌ ما ناکامی‌هایی هم داشتیم، گفت: در این هیچ شکی نیست که بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ جهان هم با این ناکامی‌ها روبرو شده‌اند.

وزیر کشور افغانستان نیز که در این نشست حضور داشت، خاطرنشان کرد: حملات اخیر به شهر کابل، نشان از ضعف نیروهای اطلاعاتی افغان در این کشور دارد و نباید این موضوع از دید ارگان‌های اطلاعاتی پنهان می‌ماند.

محمدی در ادامه افزود: نیروهای اطلاعاتی افغان باید به موقع از وقوع این رویداد جلوگیری و آن‌ را خنثی کنند و علاج واقعه را قبل از وقوع شناسایی می‌کردند.

معاون وزیر دفاع افغانستان هم در این نشست اظهار داشت: با وجود دستاوردهای نیروهای امنیتی، مشکلات و خلاءهایی در فعالیت‌‌ آنان وجود دارد.

پس از آن‌ که مقامات امنیتی افغانستان گزارشات خود را به نمایندگان پارلمان ارائه کردند، تعدادی از نمایندگان به شدت از کارکرد ارگان‌های امنیتی کشور انتقاد کردند.

عدم هماهنگی پلیس، ارتش و امنیت ملی مهمترین دلیل وقوع رویدادهای تروریستی

"ظاهر قدیر" معاون اول پارلمان افغانستان در این رابطه گفت: عدم هماهنگی میان پلیس، ارتش ملی و امنیت ملی مهمترین دلیل وقوع چنین رویدادی است.

تا برگزاری کنفرانس "شیکاگو"، افغانستان شاهد مشکلات‌ امنیتی بیشتری خواهد بود

رئیس  امنیت ملی افغانستان با اشاره به حملات اخیر شبه‌نظامیان طالبان در کابل و چند ولایت دیگر این کشور، افزود: تا فرا رسیدن زمان برگزاری کنفرانس شیکاگو افغانستان شاهد مشکلات امنیتی بیشتری خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در افغانستان 25 گروه تروریستی فعالیت می‌کنند و احتمال دارد این گروه‌ها  مشکلات امنیتی ایجاد کنند.

26 گروه تروریستی که اغلب آنها پاکستانی هستند در افغانستان فعالیت می‌کنند

نبیل تصریح کرد: تا برگزاری کنفرانس شیکاگو افغانستان مشکلات زیادی پیش‌ رو خواهد داشت، این کشور درگیر جنگ با یک گروه تروریستی و یا یک سازمان اطلاعاتی نیست، بلکه بیش از 26 گروه تروریستی که بیشتر آنها پاکستانی هستند در افغانستان فعالیت‌ می‌کنند.

تمام مدارس دینی در پاکستان تعطیل و دانش آموزان به افغانستان اعزام شدند

نبیل تصریح کرد: از چندی قبل به این سو مدارس دینی در پاکستان تعطیل شدند و شبه‌نظامیان طالبان که در این مدارس آموزش می‌دیدند، به افغانستان اعزام شدند.

رئیس امنیت ملی افغانستان تصریح کرد: یک شهروند پاکستانی بعد از دستگیری توسط نیروهای امنیتی افغان اعتراف کرد که چهار روز قبل تمام مدارس دینی در پاکستان تعطیل و دانش آموزان آن به داخل افغانستان فرستاده شده‌اند.

نبیل در ادامه افزود: این شخص همچنین در اعترافات خود خاطرنشان کرد که من هم همراه با آنان در یک مدرسه دینی در پاکستان که حدود 200 فرد انتحاری از سوی گروه "حقانی" در آن آموزش داده می‌شدند، درس می‌خواندم.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که روز یکشنبه مهاجمان مسلح همزمان در کابل و 3 ولایت دیگر افغانستان حملات تهاجمی‌شان را آغاز کردند.

در درگیری روز یکشنبه که در کابل و سه ولایت دیگر افغانستان اتفاق افتاد، 51 تن کشته و 74 تن دیگر زخمی شدند.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در تماس با رسانه‌های محلی گفت: این بخشی از عملیات‌های بهاری است که با هدف انتقام از کشتار غیرنظامیان در ولایت "قندهار" و هتک حرمت به قرآن کریم انجام شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول