اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

صادرات پیاز و سیب‌زمینی آذربایجان‌شرقی به 6 کشور دنیا

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تداوم خرید و صادرات پیاز و سیب‌زمینی مازاد بر مصرف استان به شش کشور عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، کویت و قطر تا یک ماه بعد از عید نوروز خبر داد.

صادرات پیاز و سیب‌زمینی آذربایجان‌شرقی به 6 کشور دنیا

‌به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ایوب ایرانی فام در جلسه تنظیم بازار سازمان با بیان اینکه سیب‌زمینی و پیاز کشاورزان به صورت توافقی خریداری و صادر می‌شود، گفت: تولید سالانه سیب‌زمینی 280هزارتن و پیاز 234 هزار تن در استان بوده که بیش از 50 درصد آن به سایر استان‌ها و کشورهای مختلف صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان تنها وظیفه حمایت از کشاورزان را تا خط تولید برعهده دارد، افزود: سازمان‌های مرتبط دیگر می‌توانند با توسعه صادرات این محصول نقش اساسی در کاهش قیمت نامتعادل آن داشته باشند. 

ایرانی فام با بیان اینکه مطرح کردن جایزه صادراتی پیاز و سیب‌زمینی و ارائه تسهیلات بانکی از طریق دولت برای افزایش میزان خرید توافقی نقش اساسی دارد،اظهار کرد: با پرداخت جایزه صادراتی به صادرکنندگان پیاز و سیب‌زمینی قطعاً قیمت این محصول را افزایش داده و از تضرر کشاورزان منطقه خواهد کاست و می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات پیش روی کشاورزان باشد.

وی با اشاره به اینکه روزانه بین 40 تا 50 تن پیاز از شهرستان‌های بناب، عجب‌شیر و ایلخچی همچنین 90 تا 130 تن سیب‌زمینی از شهرستان‌های سراب و بستان‌آباد خریداری و پس از سورتینگ و بسته‌بندی به خارج از کشور صادر می‌شود، ادامه داد: در تلاش هستیم به دلیل گرم شدن هوا نسبت به تسریع صدور پیازهای موجود در این سه شهرستان اقدامات لازم را به عمل آوریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه کشاورزان منطقه باید به رعایت اصولی الگوی کشت ارائه شده توسط سازمان توجه کنند تا ضمن افزایش تولید محصول، شاهد کاهش قیمت تمام شده بوده و از ضرر و زیان ناشی از بی‌توجهی به الگوی کشت بکاهند، افزود: امیدوارم با صدور محصول پیاز و سیب‌زمینی مازاد بر مصرف داخلی به خارج از کشور همچنین با کنترل عرضه محصول در بازارهای مصرف داخلی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام یافته و هدایت کمک‌های دولت به بخش تولید و مدیریت به روز با حل مشکلات پیش روی تولید، آینده بسیار مطلوب برای کشاورزی استان متصور می‌شودع گفت: با حمایت‌های مالی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان و در راستای حمایت از بهره‌برداران و تولیدکنندگان استان، شرکت صادرکننده متعهد شده است محصول تولیدی را 20 تا 30 تومان بالاتر از قیمت بازار به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری کند. 

هم اکنون حدود 25 هزارتن سیب‌زمینی و 20 هزار تن پیاز در انبارها باقی مانده است. 

انتهای پیام/س30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول