اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

معضل توفان‌های شن در بافق/ توسعه کانون‌های فرسایشی

خبرگزاری فارس: از فصل زمستان تاکنون وقوع حداقل 10 مورد توفان با سرعت متوسط 75 تا 120 کیلومتر در بافق علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره مردم، سبب تخریب جنگل‌های دست‌کاشت و از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق بیابانی شده است.

معضل توفان‌های شن در بافق/ توسعه کانون‌های فرسایشی

به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، بروز توفان‌های پیاپی شن در ماه‌های اخیردر بافق نشان از توسعه کانون‌های فرسایشی در این شهرستان دارد.

برای بررسی این موضوع به اتفاق رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق از منطقه بیابانی جنوب‌شرق بافق بازدید کردیم و محمد خسروانی ضمن تأیید افزایش کانون‌های فرسایشی در مورد این پدیده اظهار داشت: بادهای موسمی و توفان‌زا در منطقه کویری بافق تقریباً همه ساله از اواسط زمستان تا اواخر فصل بهار ادامه دارد که در چند سال اخیر معضل توفان‌ها‌ی شن به دلیل تداوم پدیده خشک‌سالی، کاهش قابل توجه میزان رطوبت زمین و در نهایت صدمه دیدن پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی، افزایش یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق افزود: از فصل زمستان تاکنون شاهد وقوع حداقل 10 مورد توفان با سرعت متوسط 75 تا 120 کیلومتر در ساعت در شهرستان بافق بودیم که این توفان‌ها علاوه بر مختل کردن زندگی روزمره مردم، تخریب جنگل‌های دست‌کاشت و از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق بیابانی را نیز به دنبال داشته است.

خسروانی خاطرنشان کرد: خسارات وارد شده به جنگل‌های دست‌کاشت و از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق بیابانی بالغ بر یک میلیارد ریال به منابع طبیعی و آبخیزداری بافق خسارت وارد کرده است.

وی عنوان کرد: برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این توفان‌ها، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مهم‌ترین اولویت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق است.

خسروانی یادآور شد: در این راستا تاکنون 464 هکتار از اراضی بیابانی حاشیه شهر بافق زیر پوشش عملیات جنگل‌های دست‌کاشت قرار گرفته و در سال جاری نیز با هزینه‌ای بالغ بر هزار و 500 میلیون ریال، 68 هکتار عملیات بیابان‌زدایی در این منطقه در دست اجراست.

وی افزود: تاکنون در شهرستان بافق چهار کانون حساس به فرسایش بادی شناسایی شده که می‌توانند با وزش باد به کانون توفان شن تبدیل و مناطق وسیعی از شهر را تحت تأثیر خود قرار دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: دشت‌های قطرم و شادکام، حسن‌آباد، گود گوار و اراضی بیابانی بیشه‌در با وسعت حدود 15 هزار هکتار مهم‌ترین کانون‌های شناسایی شده فرسایش بادی در شهرستان بافق هستند که برای تهیه طرح مطالعاتی و انجام عملیات بیابان‌زدایی در راستای مهار توفان‌های شن و کنترل فرسایش بادی حاکم بر این مناطق حدود 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

خسروانی ادامه داد: طی سال‌های اخیر برای کنترل فرسایش بادی حاکم بر این مناطق که بخش عمده‌ای از آن در منطقه گود گوار واقع شده است، طرح بیابان‌زدایی با کاشت گونه‌های مقاومی چون تاغ و گز در دستور کار قرار گرفته و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز که بالغ بر 38 میلیارد ریال برآورد شده، مصمم هستیم این طرح را تا سال 95 کامل کنیم.

با توجه به تشدید توفان‌های شن در ماه‌های اخیر انتظار می‌رود با تأمین به موقع اعتبارات لازم از سوی مسئولان امر، بیش از پیش در راستای توسعه جنگل‌های دست‌کاشت و مهار گرد و غبار ناشی از این توفان‌ها که تهدیدی جدی برای مردمان کویرنشین بافق است، فراهم شود.

شهرستان بافق بیش از 8 هزار و 130 کیلومتر وسعت دارد که بیش از 90 درصد از این سطح را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول