اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

در پی اشغال منطقه نفت خیز توسط جنوب سودان

پارلمان سودان خواستار استراد اراضی اشغالی از سوی سودان جنوبی شد

خبرگزاری فارس: اعضای پارلمان شمال سودان دولت سودان جنوبی را دشمن خطاب کرده و به بازگرداندن همه اراضی سودان به طور کامل رای دادند.

پارلمان سودان خواستار استراد اراضی اشغالی از سوی سودان جنوبی شد

 به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الیوم السابع"، پس از اینکه نیروهای ارتش سودان جنوبی به چاههای نفت سودان در منطقه "هجلیج" حمله کردند، پارلمان سودان روز گذشته دولت سودان جنوبی را دشمن خطاب کرده و از تمام نهادهای دولت سودان خواست مواضع خود با سودان جنوبی را بر این اساس تنظیم کنند.

پس از رای گیری برای این تصمیم، "احمد ابراهیم الطاهر"، رئیس پارلمان سودان خواستار براندازی دولت سودان جنوبی شد که  این واکنش اعلام صریح جنگ علیه این کشور محسوب می شود.

درگیری در منطقه "هجلیج"، بدترین درگیری از زمان اعلام استقلال سودان جنوبی محسوب می شود؛ سودان جنوبی بر اساس توافقنامه صلح "نیواشا" که به بیش از دو دهه جنگ داخلی در سودان پایان داد، با برگزاری همه پرسی در سال 2011، اعلام استقلال کرد.

پس از جدایی سودان جنوبی، دولت سودان 75 درصد از تولیدات نفتی خود را که به بیش از 480 هزار بشکه در روز می رسید، از دست داد؛ این نفت میلیاردها دلار از بودجه سودان را تامین می کرد.

با حمله سودان جنوبی به هجلیج، تولید نفت در این منطقه متعلق به سودان نیز قطع شده است اما ارتش سودان اعلام کرد که ورودی شهر هجلیج را کاملا تحت کنترل خود گرفته است و به دنبال افزایش حملات از سه محور آزادسازی کامل این منطقه نزدیک است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول