اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور نقد عرفان‌های کاذب

«فهم و وهم» از کانال ندای اسلام پخش می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کانال ندای اسلام از پخش برنامه «فهم و وهم» از این کانال به منظور نقد عرفان‌های کاذب خبر داد.

«فهم و وهم» از کانال ندای اسلام پخش می‌شود

سیدحامد حسینیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به برنامه فهم و وهم(Vision and Illusion) اظهار کرد: این برنامه به نقد عرفان‌های کاذب می‌پردازد و عرفان‌های نوظهوری مانند عرفان پائولو کوئیلیو، اوشو، دالای لاما، سای بابا، اکنکار و... را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه در این برنامه سعی شده است تا از دو منظر این عرفان‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرند، گفت: حجت‌الاسلام رضازاده، مبلغ حوزه از منظر دینی به نقد و تحلیل این عرفان‌ها می‌پردازد و طاهری از اساتید دانشگاه نیز از منظر اجتماعی این موضوع را تحلیل می‌کند.

مدیر کانال ندای اسلام خاطرنشان کرد: استفاده از کلیپ‌های صوتی از رهبران این عرفان‌ها از نکات مهم برنامه است که پس از پخش سخنان آنها در برنامه مورد نقد قرار می‌گیرند.

برنامه 30 دقیقه‌ای «فهم و وهم» به صورت هفتگی روزهای دوشنبه از کانال ندای اسلام پخش می‌شود و تهیه این برنامه بر عهده عطایی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های این کانال را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کانال ندای اسلام www.coiradio.com یا آدرس ماهوارهHotbird,  با فرکانس 12/437 GHz با سمبل ریت 27500 افقی دریافت کنند.

گروه‌ها و فرقه‌های دینی جدید در نیمه دوم قرن بیستم ظهور پیدا کرده و این قبیل فرقه‌های دینی جدید، گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی‌اند و علل ظهور و پیدایی آنها، حتی کثرت آنها به ویژه در جوامع مدرن، بسیاری از جامعه شناسان و دین پژوهان را به خود مشغول کرده است.

مخالفت با جنبش‌های دینی جدید در دهه 1960، به ویژه در میان والدین گسترش پیدا کرد و علت این مخالفت تلاش‌های گروه‌ها برای منحرف کردن جوانان و تقاضاهایی بود که گروه‌ها از منحرفین داشتند.

تلاش برای جذب، برخی مواقع به اخراج جوانان از دانشگاه و رها کردن مسیر اهداف و پذیرفتن زندگی دینی تمام وقت در یک وضع گروهی ناآشنا منجر شد و متحد الشکل شدن اعضا از روی صداقت و وفاداری و نظم و ادبی که گروه از آنها می‌خواست، زنگ خطر را به صدا درآورد.

گروه ممکن بود از آنها بخواهد که لباس‌هایی عجیب و غریب بپوشند، رژیم غذایی غیر معمول یا سختی را پیش بگیرند و در مواقعی خاص، موسیقی اجرا کرده یا مراقبه داشته باشند یا نام جدیدی برای خود انتخاب کنند. برخی از گروه‌ها از اعضا می‌خواستند که در اجتماعاتی منزوی به سر ببرند.

فرقه‌ها «عقل‌ستیز» هستند و «شست‌و‌شوی مغزی» یکی از مهم‌ترین راهکارهاست. چون رهبر یک فرقه می‌خواهد مدیریت کند و کسانی که از او اطاعت می‌کنند، عقل‌گریز هستند.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول