اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با انجام عملیات به‌نژادی صورت گرفت

تولید باکیفیت‌ترین نوع گندم در فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با انجام عملیات به‌نژادی و به‌زراعی، با کیفیت‌ترین نوع گندم کشور در فارس تولید می‌شود.

تولید باکیفیت‌ترین نوع گندم در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: استفاده از تکنولوژی‌های جدید و انجام منظم معاینه فنی کمباین‌ها، به همراه آموزش تخصصی کمباین‌داران و رانندگان سبب شد تا در زمان برداشت حداقل میزان ریزش گندم را داشته باشیم.

وی افزود: صرفه‌جویی‌های حاصل از این موارد معادل میزان گندم تولیدی یکی از استان‌های همجوار است.

خرد اضافه کرد: در حال حاضر کار برداشت گندم از جنوبی‌ترین نقطه فارس، شهرستان لامرد آغاز شده است و امیدواریم که بتوانیم امسال بالغ بر 1.5 میلیون تن گندم با کیفیت از مزارع این استان برداشت کنیم.

وی گندم تولیدی فارس را کیفی‌ترین گندم کشور توصیف کرد و بیان داشت: انجام عملیات به‌نژادی و به‌زراعی نتایج بسیار مطلوبی به همراه آورده و سبب شده تا هم‌اکنون شاهد برداشت با کیفیت‌ترین نوع گندم باشیم که از درصد پروتئین بالایی نیز برخوردار است.

خرد ابراز داشت: میانگین گندم تولیدی فارس در سال گذشته 4.2 تن بود که پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری این رقم به 4.5 تن در هر هکتار برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در مجموع 465 هزار هکتار شامل 370 هزار آبی و 95 هزار دیم بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش در گندم آبی و 35 درصد افزایش در گندم دیم به دلیل بارندگی‌های مطلوب در مناطق دیم‌خیز این استان است.

خرد به میزان بارندگی سال جاری نیز اشاره کرد و بیان داشت: بارندگی امسال تا این تاریخ با متوسط 252.7 میلی‌متر در هفت مرحله بوده که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش دارد اما در مقایسه با میانگین بلند مدت استان چهار درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس وضعیت بارندگی در شهرستان‌های مرکزی و شمالی را مطلوب خواند و گفت: در شهرستان‌های جنوبی و گرم شامل جهرم 38 درصد، داراب 37 درصد، زرین دشت پنج درصد، فسا 10 درصد، قیروکارزین 40 درصد، لار 46 درصد، لامرد 55 درصد، نی‌ریز 11 درصد، خنج 42 درصد، مهر 50 درصد و گراش 46 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داشته است.

خرد سطح زیر کشت کلزای استان فارس در سال زراعی 91- 90 را 5 هزار و 46 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 3 هزار و 256 هکتار به صورت زراعت آبی و یک‌هزار و 790 هکتار دیم است که هفت درصد سطح زیر کشت کلزای کشور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر چه سطح زیر کشت کلزای کشور و فارس در مقایسه با سال زراعی گذشته به دلیل وجود مشکلات بازرگانی، خشکسالی و ... کاهش یافته است، اما به دلیل وقوع بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری در شهرستان‌های مرکزی و شمالی استان و مراقبت‌های ویژه، پیش‌بینی می‌شود که از این سطح بیش از 10 هزار تن محصول کلزا استحصال شود، که در مقایسه با سال زراعی قبل، با وجود کاهش سطح، افزایش تولیدی معادل 30 درصد را داشته باشیم.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول