اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت کاوش‌پویان ارومیه:

دستگاه منحصر به فرد مین‌یاب موادیاب در شرایط تحریم ساخته شد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت پویان‌کاوش ارومیه گفت: دستگاه منحصر به فرد مین‌یاب موادیاب برای نخستین بار در جهان به دست محققان داخلی در شرایط تحریم ساخته شده است.

دستگاه منحصر به فرد مین‌یاب موادیاب در شرایط تحریم ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کامبیز گلشنی عصر امروز در آیین تست عملیاتی دستگاه مین‌یاب موادیاب که در محل پارک جنگلی ارومیه با حضور خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت: با وجودی که کشورهای مختلف، ایران را در تحریم قرار داده‌اند و به این دلیل از عرضه کردن نرم‌افزار مدیریت اطلاعات مین‌زدایی به ما دریغ می‌کردند ولی مهندسان ایرانی نه تنها این نرم‌افزار بلکه یک دستگاه قدرتمند مین‌یاب بر اساس شناسایی مواد منفجره اختراع کردند.

وی با بیان اینکه ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیا قلمداد می‌شود، تصریح کرد: در طول هشت سال جنگ تحمیلی کشورهای مختلف دنیا از عراق حمایت می‌کردند و بعد از جنگ تحمیلی نیز در کنار عراق قرار گرفتند و با وجودی که متجاوز بودن عراق اعلام شد و مورد تایید همه دنیا قرار گرفت به کشور ما در امر مین‌زدایی هیچگونه کمکی نکردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای انجام دادن امور پاکسازی سازمان ملل سالانه 19 میلیون دلار و 17 کشور دنیا نیز سالانه 40 میلیون دلار به عراق کمک مالی می‌کنند ولی با وجودی که کشور ما در طول این هشت سال مورد تجاوز قرار گرفته و نیروهای زیادی از دست داده است هیچگونه یاری نکردند حتی از ارائه نرم‌افزاری حاوی اطلاعات نیز دریغ کردند.

وی با بیان اینکه نیروهای انقلابی به شعار "ما می‌توانیم" امام خمینی (ره) جامه عمل پوشاندند، گفت: علاوه بر این نرم‌افزار دستگاه مین‌یابی با تکنولوژی بی‌نظیر در جهان به دست مهندسان بومی تولید شد که در سال رونق تولید ملی طبق فرموده رهبری مورد توجه قرار گرفت و به تولید انبوه خواهد رسید.

گلشنی تعداد مجروحان حوزه مین‌‌‌‌زدایی کشور در سال گذشته را 98 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 20 نفر از رزمندگان اسلام به فیض شهادت نائل شدند از طرف دیگر سالانه چند نفر از مردم عادی اعم از عشایر و ... به دلیل ورود به منطقه آلوده جان خود از دست داده یا معلول می‌شوند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به همت سربازان جان بر کف امام زمان (عج) در سپاه، ارتش، بسیج و سایر عوامل انسانی مساحت عظیمی از مناطق آلوده به مین پاکسازی شده است به طوریکه فقط چند کیلومتر مربع منطقه آلوده در سطح کشور هم‌اکنون وجود دارد که امسال این اراضی به طور سطحی پاکسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پویان‌کاوش ارومیه با بیان اینکه هم‌اکنون 4 میلیون مین خنثی نشده و گم شده در اراضی مناطق مختلف دنیا وجود دارد، اظهار داشت: این تعداد مین از دوران جنگ جهانی دوم در زمین‌ها به یادگار مانده است که به دلیل نبود دستگاه‌های قوی شناسایی و خنثی نشده‌اند.

انتهای پیام/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول