اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان:

تربیت نویسنده متعهد مهم‌ترین دغدغه قلمستان است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان گفت: تربیت نویسنده متعهد مهم‌ترین دغدغه مرکز آفرینش‌های ادبی است.

تربیت نویسنده متعهد مهم‌ترین دغدغه قلمستان است

سیداحمد مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برنامه‌‌های ترم بهاری این مرکز همانند دوره‌های گذشته است، اما قصد داریم در دوره تابستانی این مرکز تحولی ایجاد و مباحث آموزشی را در راستای تربیت نویسنده‌های متعهد کاربردی‌تر از پیش کنیم.

وی درباره برنامه‌های ترم بهاری این مرکز تصریح کرد: نویسندگی داستان مقدماتی و تکمیلی با تدریس سیاوش گلشیری، ادبیات کهن (مثنوی معنوی) با تدریس دکتر مهرداد چترایی، ویراستاری مقدماتی و تکمیلی دکتر ادریسی و کارگاه شعر با تدریس عبدالوند از جمله کلاس‌های آموزشی ترم بهار این مرکز است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان افزود: آیین نگارش دکتر ادریسی، ادبیات کهن (نظامی) با تدریس خسرو احتشامی، کارگاه تخصصی ادبیات محمدجواد جزینی، فیلم‌نامه مقدماتی و تکمیلی حسین صبوری، ادبیات کهن (شاهنامه) کیوان ورد و نویسندگی پیشرفته سیاوش گلشیری دیگر کلاس‌های آموزشی این مرکز را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به تحول‌هایی که از دوره تابستان آغاز می‌شود، تأکید کرد: در دوره جدید گزینش افراد ثبت‌نامی با دقت بیشتری انجام می‌شود، بدین شکل که ثبت‌نام افرادی که به صورت جدی مایل به فعالیت نویسندگی هستند مدنظر است تا به آرمان اصلی این مرکز یعنی تربیت نویسنده متعهد نزدیک شویم.

مرتضوی ادامه داد: از جمله رویکردهای جدید این مرکز پرداختن بیشتر به بحث آموزش کودک و نوجوان و استعدادیابی آنها است و دوره‌های آموزشی با طرح درس و مربی ویژه برای آنها آماده کرده‌ایم.

وی درباره برنامه‌های ویژه تابستان نیز بیان داشت: کلاس‌های آموزشی مرتبط با ادبیات مانند فیلمنامه‌نویسی، داستان‌نویسی و کارگاه شعر ادامه دارد، اما سعی می‌کنیم آنها را کاربردی‌تر کنیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان اضافه کرد: هم‌چنین در دوره جدید مباحثی مانند نشانه‌شناسی در ادبیات که در اصفهان کمتر به آنها پرداخته شده است، در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اعتراض برخی دانش‌پژوهان قدیمی این مرکز برای عدم برگزاری ادامه کلاس‌ «ادبیات پایداری» و هم‌چنین شایعاتی مبنی بر عدم دعوت از برخی اساتید برجسته قلمستان مانند مجید قیصری نویسنده نامی دفاع مقدس و هم‌چنین محمدجواد جزینی استاد برجسته ادبیات داستانی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای افراد باسابقه قلمستان داریم و برنامه ادبیات پایداری و دوره یک ساله داستان‌نویسی استاد جزینی هم‌چنان ادامه دارد.

مرتضوی افزود: به زودی فراخوانی برای افراد باسابقه‌ای که دوره‌های این مرکز به ویژه داستان‌نویسی را گذرانده‌اند ارسال می‌شود و بری تولید آثارشان از آنها دعوت به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه دوره یک ساله داستان‌نویسی نیز با تأخیر آغاز می‌شود، گفت: ثبت‌نام این دوره اواخر بهار و آغاز دوره از ابتدای تابستان است.

مدیر قلمستان با بیان اینکه این تأخیر به منظور قوی کردن دوره‌های آموزشی جدید این مرکز نسبت به گذشته است، بیان داشت: برخی از دوره‌های پیشین مانند ادبیات پایداری به علت تکرار مداوم در سال‌های گوناگون و دانش‌پژوهان ثابت، حالت روزمرگی پیدا کرده بود که در حال به روز رسانی آنها هستیم.

وی اضافه کرد: در دوره جدید علاوه بر بهره‌گیری از اساتید جدید، از اساتید دوره‌های قبلی مانند مجید قیصری و محمدجواد جزینی که از اساتید برجسته ادبیات کشوری نیز هستند، دعوت می‌شود.

مرتضوی در ادامه بیان داشت: بنابراین اساتید پیشین و باسابقه این مرکز حذف نشده‌اند بلکه از آنها درخواست کرده‌ایم که طرح درس جدید خود را برای به روز شدن این کلاس‌ها و برگزاری مجدد در تابستان ارائه دهند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول